رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Tuesday, February 17, 2009

tamatlah kisah parasit..

alhamdulillah.. abeslah xm parasit.. xm keempat buat sem ke 5.. so.. masih lg tgl 6 papers.. insyaAllah selepas ni diikuti dgn pharmacology, microbiology,community medicine,pathology, problem based learning(PBL) and lastly human right.. tp.. ada tinggal satu lg jgk.. ICDL(microsoff access) semoga semua org tabah menghadapinya.. biiznillah..so saya nk lepaskan tension sini sket.ni cara saya kot. maybe org lain ada cara tersendiri..

jgn tnye sy mcm mn ngan xm.. sbb jwpn sy masih sama.. bismillahi tawakkaltu alallah.. ade rezki.. ade la. juz mampu usaha sedaya yang mungkin je.. tp sbnrnye xm kali ni agak truk sikap sy.. ade ke patut bersikap selambe je.. xmcm sebelum2nya.. saya ingat lg masa 1st year, 1st sem.. masa baca buku biochemistry tu saya nangis2.. setiap kali baca 1 ayat saya nangis.sbb byk nk kene hafal+xbiasa lagi dgn dunia medik ni.. tp berkat stress+usaha bersungguh+ada rezki dr Allah jgk.. saya dpt A subjek tu.. n yg plg terkejut ms result keluar tu saya dapat markah tertinggi untuk subjek anatomy..isk2.. xtersangka2 dari study yang biasa2.. tu lah Allah dah berfirman..rezeki dari Allah tu mungkin datang dari perkara yg xpernah disangka2.. yang kita xjangka2.. so dapat la hadiah cd satu kotak dr DR. Nagwa.. hehe.. xaci betul sbb lepas tu semua dpt highest mark dpt duit dolar lg ..(bersyukurlah tikah.. alhamdulillah)

xm kali ni.. sbb ada jarak jauh2 antara subjek.. dia jadi main2 jugak.dan maybe sbb dah terbiasa dgn xm.. so.. macam dah xkisah.. sy rindukan saat sy stress+nangis2 tu.. T_T . smlm saya ada tadabbur surah al-waqiah.. lame xtgk makna surah tu.rasa gerun+bahagia sgt. yang gerunnye baca ttg gambaran hari kiamat tu mcm mn. dan di situ di sebutkan mcm mn keadaan org kanan(org beriman) dan jgk org kiri di syurga dan neraka.. uhuk.. takot+gerun rasanya.bagaimanalah agaknya nasib saya dan sahabat2 semua ye? so kalau ada ms free2 tadabbur la surah ni atau mn2 surah pn.supaya menjadi peringatan untuk kita supaya jgn lalai sgt.sbb org yang beriman menjadikan dunia sebagai tmpt persinggahan sahaja dan berusaha mengejar akhirat melalui dunia.mst la kita nk dua2 kn? adei.. iman selalu turun naik jgk kn..

semalam jgk tepat jam 12 mlm. kami satu rumah sambut besday azie ala kadar je.. cian die sbb mlm xm.. hihi.. nasibla kn. dari saya ni xsambut pn.sambut ngan famili. hihi.. mcm biasa sy bg patung.huhu.. boleh ke main ank patung?ada sorg ustaz dlm satu website tu kata ank patung kalau xdipuja atau dibuat perhiasan semata2 boleh.sbb naluri perempuan sukakan ank patung.wallahualam.kalau salah betulkan.teringat lg dulu2 masa kecik, ma sampai terpaksa keluar dari pintu dapur sbb xnak bawak saya g kedai.sbb kalau saya pergi pasti ada habuannya.. anak patung or mainan masak2 or ape2 la yang saya berkenan kt hati.. hihi.. kakak2 saya pn sama.semua orang pasti mengelakkan saya kalau nk keluar T_T. sebenarnya sampai skrg sy minat anak patung.buktinya saya balik malaysia hari tu bawak lg satu.huhu.. semua org terkejut sbb beg besar2 ingatkan ape.. hihi.. balas dendam sbb ma kasi semua bear saya kat anak2 buah.isk3.sedih jgk.sebab semua tu kn kenangan.kenangan hadiah dari akak2 n abg2 ms besday.tp skrg semua dah bertempiaran lari dari saya.duk rumah org tu sikit.rumah org ni sikit.mmmm... n plg terkejut.. kawan sy ade kasi patung tengkorak masa besday ke 18 tahun.. ma saya bakar sbb bdk2 nangis tgk.. uhuk.. ma memang xsuka anak patung sangat.. xpelah.. mungkin saya perlu lebih matang skrg.tp, suka anak patung xsemestinya xmatang kan?? huhu..

tiba2 saya tringat pasal seorang sahabat saya yang saya kenal ms form 4. saya tengok status ym dia sebelum2 ni, mcm ada masalah jgk. so saya tegur dia kat ym sbb tgk gmbr dia kat situ.kecik je n jauh jgk.dia cam nak ngelak je jawab soalan saya yg 1 ni.hihi.
atikah naim: salam
atikah naim: awk pakai purdah?
na: wslm..
na: em..
na: knp?
atikah naim: saje tny
atikah naim: pakai la skrg?
atikah naim: xpela.. bgs2..
na: bakpo?
atikah naim: semoga istiwamah
na: insyaallah..
atikah naim: istiqamah..hihi silap
na: 'ala tul..
na: tau..sy fhm..
atikah naim: sejak bile?
atikah naim: matrik?
na: thn nie..
atikah naim: o0o
atikah naim: alhamdulillah
atikah naim: bgs2
atikah naim: ;)
atikah naim: xsbr nk jupo awk

kadang2 saya terfikir.memang nak jadi baik ni susah.byk dugaan jugak sebenarnya.berdasarkan status ym dia pn dpt tgk perit dlm hati.dia bukan mengeluh.tp status menguatkan smgt.yg mcm sy selalu jgk wat tu.hihi. tapi org yang beriman, dia mengutamakan pandangan Allah. dan bukan pandangan manusia.tp tulah, kalau kita rapuh, memang kita mudah goyah dan jatuh tersungkur.. rugi2.. saya memang dlm golongan yang rugi sbb dlu xistiqamah. bangun2 tikah. u can do it!!!kawan saya ni baru tahun ni pakai niqob(purdah).alhamdulillah.. dia diberi hidayah yg besar dr Allah. dan dia diberi kekuatan yang tinggi.saya kagum dgn dia skrg.xmacam saya yang masih xmampu nak berpakaian macam tu.insyaAllah saya berusaha jaga aurat ni stakat yang termampu. masa saya tegur dia haritu, dia nak xnak je jwb soalan saya psl ni. hiihi.. maybe sbb dlu2 saya selalu buli dia jgk kot.tp dia pn buli sy jgk! hihi.. even kami bukan bestfriend. saya seronok tgk kawan saya macam tu.kawan yang apabila melihatnya...rasa dekat hatimu pada Allah.subhanallah.sayang kamu.. ^_- insyaAllah saya pun nak berubah dari sehari ke sehari.sebab tu kene selalu dekatkan dgn insan2 ynag turut mencari redha Allah. kan salah satu ubat hati adalah sentiasa mendekatkan diri dan berbaik2 dgn para ulama'. asalkan punyai sahabat yang mempunyai matlamat yg sama dah ok.insyaAllah.pray for me..

oh..rindunye kat asrama naim.. petang2 mcm ni mst semua org dah pegi surau baca ma'thurat.. lepas solat maghrib berjemaah.. mesti ada tazkirah.. xpun ade spot check.. huhu.. tringat lg ms saya wat spot check asrama.. mcm2 brg jmpe.. hihi.. rindunya kat syikin utk dibuli.. kat seha yang selalu tido ms kelas.. kat ustaz+ustazah+cikgu2 yang selalu bg nasihat.. teacher rashidah yg sll bg tips kehidupan + pelbagai nasihat masa kelas EST.. uhuk.. blk hr tu pn xsempat jmpe semua cikgu.. semua cikgu2 yang baik dgn saya pegi kursus la.. dah tukar sek la.. isk3.. rindu syndrome~

meh dgr muhasabah cinta...




okla.. rasa perlu keluar jumpe kawan dr republic czech..

7 comments:

  1. "alhamdulillah.. abeslah xm parasit.. xm keempat buat sem ke 5.. so.. masih lg tgl 6 papers.."

    tahniah dik...

    yakin lah allah dekat dgn mu..
    mintak tolong sama allah..

    pasti allah akan menolong mu...

    kalau dik berserah kepada allah...
    allah akan bersamamu... yakin lah..

    bahawa apa yang saya inginkan digengam allah....

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..
    semoga ALLah telah mendengar segala keluh kesahku dlm setiap doa..
    o' Allah.. forgive me when i whine..

    doakan adik.. ^_-
    ish. apsal la suke kenyit mata.. hihi

    ReplyDelete
  3. kenapa ye.. masa main2 tenet membaca kat sini xde la mengantuk.. bila baca buku mengantuk.. syaitan duk melompat kat mata agknye.. huhu

    ReplyDelete
  4. hehehe~
    pndai tikah.
    time baca buku cepat je ngantuk. tp ble ngadap laptop segar bugar la plk.
    huhu.
    tikah ada kwn kt republic czech ke? kwn eman ada kt c2, ambk medic. name syamira. satu sekolah rendah dl. kot2 kwn tikah gak =)

    ReplyDelete
  5. a'a la eman.. kenapa yerk??
    sbb setan xsuke bc buku ek??
    dia suka main2 kn??
    apela.. kita kn wajib menuntut ilmu untuk menaik taraf n memartabatkan ISLAM.. isk3.. jgn layan ye syaitan tue,

    sbnrnye tikah kenal 2 org je kt sane.. syawani aqilah + nor atikah je.. kalau kwn sek rendah eman tu.. mesti xspm skali ngn tikah. mane tikah nk kenal.sek mn pn xtau.hihi..ke naimian??

    ReplyDelete
  6. huhu..
    bkn naim. mmp gak smpai f3.
    pastu gi mrsm kuala berang.
    hehe~
    kot2 tikah ter'kenal' je...

    ReplyDelete
  7. maybe ahli bait tikah kenal..
    kt umh ni ade 3 org ex Qber.. hihi
    tikah kenal 2 org je kt rep. czech..
    yg len tu..xsempat nk berkenalan.. hihi.. nanti eman kenalkan la.. boley kwn br..

    ReplyDelete

^___^