رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Thursday, December 31, 2009

2010...

[rOs PuTiH yaNg MeLamBangKan KesuCiaan]

beberapa Detik waktu Lagi 2009 yang begitu melakar banyak lukisan dalam hidup ini bakal melabuhkan tirainya.. suka, duka, gembira, ketawa, menangis, terpesona, semangat, senyuman, dan segala-galanya pergi namun masih kuat tersemat disanubari.. terima kasih untuk insan2 yang sentiasa di sisi.. yang menguatkan diri yang lemah, yang memangku diri yang lelah, yang mendorong diri yang putus harapan, yang sama-sama menangis di saat kedukaan, yang memberikan senyuman di saat kebahagiaan..kita akan sentiasa bahagia bersama, berkongsi suka dan duka,, segala pahit dan manis kita akan harungi bersama.. segala senang dan susah kita telan sampai habis nyawa dikandung badan.. ku ingin sentiasa di sisimu selalu, menyokong, mendorong, merawat dan membelai hatimu.. semoga Allah meredhainya.. menunjukkan jalan-jalan buat kita bersama~

2010 semakin hampir..

what r u waiting for??????????????????

semoga hari ini lebih baik dari semalam..
dan esok jauh lebih baik dari hari ini..

^w^pOsiTif
^w^RajIn!!!

^w^ bErSemaNgat^_-
^w^CeRia ^^

^w^bErsUngGuh-SungGuh
^w^FoCus @@@>---

^w^bErKata-Kata YaNg BerManFaat@
^w^CaKap, MakAn + TidO yaNg KuRang

^w^zerOkan PeRkara YanG tIaDa ManFaat
^w^seNyuM WaLau DiSakiTi

^w^HusNuzhon
^w^SaLamaTus SadR

^w^LuPakAn KeSedIhaN
^w^iNgaT Dia SenTiasa

^w^ IstiQamaH
^w^ MuLakaN HiDup BarU ^^

Bismillahi Tawakkaltu Alallah




Alangkah banyak jalan keluar yang datang selepas rasa putus asa dan betapa banyak kegembiraan datang selepas kesusahan.Sesiapa yang berbaik sangka terhadap penguasa arasy maka dia akan memetik manisnya buah yang dipetik di tengah-tengah pohon berduri..

Ya Allah khatamkanlah umurku dengan kesudahan yang baik dan janganlah sudahi umurku dengan kesudahan yang buruk.Ameen.

Ya Allah Ya Tuhanku,Janganlah Engkau Serah Kepadaku untuk menjaga diriku walaupun sekelip mata dan aku mohon Engkau supaya menjagaku.Wahai Tuhan baikilah keadaanku.

Ya Allah..
Aku memohon kepada Mu
petunjuk,taqwa,terpelihara
daripada segala dosa & hidup
yang berkecukupan.Ameen.

Ya Allah..
Aku berlindung dengan Mu
daripada ilmu yg tidak
bermanfaat,daripada hati
yang tidak kusyuk,daripada
nafsu yang tidak pernah
puas dan daripada doa
yang tidak diperkenankan.

2010 Yang Ditunggu!! ^^

Saturday, December 26, 2009

rindu bubur asyura...!

seriously..

sangat rindu bubur asyura!!!

dah beberapa tahun xmakan kot..
hihi tipu je.. thun lepas makan je.. tapi saya rindu bubur yang orang kampung wat secara gotong-royong.. nanti dia kasi makan masa panas.. sedaaaaaap sangat!!!!
kalo yang letak dgg byk2 tu lg sedap.. bila agaknya boleh rasa lagik ye???
lagi seronok tgk semangat gotong-royong diorg.. tapi semua tu berzaman dulu2 lagi.. masa atuk saya ada dia suke organized benda2 mcm ni.. lepas beliau ke rahmatullah jarang dah tgk org2 dekat umh wat lagik :(( even saye masih kecik dan xbrape kenal atuk saya.. tibe2 ase rindu plak.. al fatihah tuk al marhum..

ape ade pada hari asyura ye?????

Hari Asyura
merupakan hari ke-10 dalam bulan Muharram. Pada hari Asyura ni juga telah berlaku pelbagai peristiwa penting. Antaranya Allah telah menjadikan 7 petala langit dan 7 petala bumi, menerima taubat Nabi Adam, menyelamatkan Nabi Ibrahim dari kekejaman Raja Namrud yang membakar baginda hidup-hidup dan beberapa peristiwa penting lain.

Sehubungan itu, umat Islam digalakkan melakukan beberapa amalan sunat bagi menyambut kedatangan hari yang penuh bermakna tersebut. Di sini saya nyatakan 4 amalan yang boleh anda lakukan;


1. Berpuasa


Iaitu berpuasa pada hari ke-9 dan 10 di bulan Muharram.


Terdapat beberapa hadis berkaitan dengan amalan berpuasa pada hari Asyura ni iaitu:

Dari Abu Musa R.A:-

"Hari Asyura adalah hari yang dimuliakan oleh orang-orang yahudi dan dijadikannya Hari Raya. Maka bersabda Rasulullah S.A.W: Puasalah kamu di Hari Asyura itu." (Sahih Muslim)


Dari Abu Qatadah R.A:-

"Rasulullah ditanyai orang perihal berpuasa pada Hari Asyura (10 Muharram). Baginda bersabda: Puasa pada hari itu dapat menutupi dosa tahun yang lampau." (Sahih Muslim)

Dari Ibnu Abbas R.A:-

"Rasulullah S.A.W bersabda: Nescaya jikalau saya masih hidup sampai tahun muka (depan), tentulah saya akan berpuasa pada hari kesembilan bulan Muharram (Tasu'a)." (Sahih Muslim)



2. Berdoa

Sekiranya anda berpuasa pada Hari Asyura, sebaik-baiknya perbanyakkanlah berdoa kepada Allah S.W.T. Mudah-mudahan segala permohonan anda tu akan diperkenankan oleh-Nya.


3. Bersedekah

Anda disunatkan agar memperbanyakkan amalan bersedekah. Malah, sesiapa yang bersedekah kepada golongan fakir miskin, ia akan mendapat 70 pakaian syurga.

Menurut Ibnu Umar: "Barangsiapa yang bersedekah pada Hari Asyura, seolah-olah dia bersedekah satu tahun."


4. Menggembirakan keluarga

Satu lagi amalan sunat pada Hari Asyura ialah menggembirakan ahli keluarga ataupun saudara mara anda yang terdekat.

Ianya boleh dijayakan dengan melebihkan duit belanja pada hari tersebut ataupun menyediakan makanan dan minuman yang agak sedap atau istimewa daripada hari biasa.

Rasullullah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang melapangkan (menggembirakan) keluarganya pada Hari Asyura, maka Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun."


Akhir kata, Selamat Menyambut Hari Asyura dan penuhilah hari tersebut dengan amalan-amalan yang digalakkan dalam Islam.

Penghambaanku..

wahai Tuhan
jauh sudah lelah kaki melangkah
aku hilang tanpa arah
rindu hati sinarmu

wahai Tuhan
aku lemah
hina berlumur noda
hapuskanlah terangilah
jiwa di hitam jalanku

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang Maha Pengampun Dosa

ya Rabbi
izinkanlah aku kembali padaMu
meski mungkin takkan sempurna
aku sebagai hambaMu

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang Maha Pengampun Dosa
berikanlah aku kesempatan waktu
aku ingin kembali
kembali kepadaMu

dan mungkin tak layak
sujud padaMu
dan sungguh tak layak aku
--------------------------------------------

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu Ya Allah

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa

Ampuniku Ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud
----------------------------------------------
Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah..terimalah..terimalah
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah...terimalah ..terimalah..
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...
-------------------------------------------------
detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidupku

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Wednesday, December 2, 2009

Stress???

hihi.. anda ade xm?? banyak kena baca??? xtau nk baca yg mane?? xingat walaupun dah baca??? banyak keje lain kena buat selain study??? dah bosan study ?? sangat2 stress sbb tkut fail xm?? risau?? runsing?? xkeruan??? mandi xbasah.. tido xlena?? hihihihihi.. ^^

tapi.. jom intai tafsir jap...

Dan Dia memberi rezeki dari arah yg tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kpd Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNYa. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bg setiap sesuatu.

At talaq: 3


haa.. ape lg?? juz keep trying ur utmost best!!!

USAHA+DOA+TAWAKAL=kerjayaan yg diredhaiNya..

amiiin..
haa.. so Gud Luck to U ^^
rabbuna yunajjah.. amiiin

Menangani Stress Cara Islam

Solat menghilangkan ketegangan dalam hidup.

Sebagaimana ketentuan Allah SWT bahawa setiap apa yang ada di dunia ini berpasangan, seperti mana siang dan malam atau lelaki dan perempuan, begitu jugalah kesenangan dan kesukaran atau rahmat dan dugaan. Kita harus menerima hakikat bahawa kehidupan manusia akan selalu diuji oleh Allah SWT.

Kita perlu meletakkan keyakinan bahawa ujian seperti tekanan kerja sebegini adalah bertujuan untuk memantapkan nilai-nilai keimanan, ketaqwaan, kesyukuran dan rasa cinta kita kepada-Nya. Apabila kita yakin, dengan izin Allah SWT, segala permasalahan yang membelenggu diri akan dirungkaikan dan akhirnya kita berjaya menghadapi tekanan dengan tenang dan berjaya. Ini selaras dengan firman Allah SWT dalam surah al-Fath ayat 4 maksudnya:

(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu). Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

KAEDAH

Banyak kaedah menghadapi tekanan kerja berlandaskan ajaran Islam yang cukup berkesan untuk diamalkan.

--Pertamanya, menjaga solat fardu lima waktu dan memperbanyakkan solat sunat.

Banyak kajian pakar psikologi barat sendiri yang telah memperakukan fadilat solat dalam memberi ketenangan jiwa dan pemikiran seseorang. Menurut kesimpulan beberapa kajian sarjana barat, secara saintifiknya solat merupakan suatu tempoh masa ‘aman dan damai’ di mana seluruh tubuh dan minda seseorang terfokus kepada sesuatu (kepada Allah SWT).

Gerakan-gerakan dan keadaan minda dalam solat berupaya menghalang pengaliran keluar hormon-hormon seperti Cortisol, Epinephrine dan Norepinephrine daripada kelenjar adrenalin yang bertindak balas terhadap sebarang tekanan. Solat turut membantu memberi intervensi positif terhadap sistem pernafasan, aliran oksigen dalam badan, degupan jantung, dan gelombang otak.

Daripada konteks Islam, dengan mendirikan solat fardu lima waktu dan dilengkapkan dengan amalan solat-solat sunat yang pelbagai, seseorang itu akan diberikan pertolongan oleh Allah SWT dalam sebarang kesukaran seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 153 maksudnya:

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.

--Keduanya dengan amalan berzikir seperti bertakbir, bertahmid, bertasbih dan sebagainya merupakan amalan yang mampu menenangkan jiwa sebagaimana jaminan Allah SWT dalam surah ar-Ra’d ayat 28 maksudnya:

(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.

--Ketiganya, mengamalkan mendengar, membaca dan menghayati akan tafsir al-Quran. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa, ‘al-Quran adalah penawar kepada kesakitan minda’ (riwayat Bukhari).

Membaca al-Quran sendiri memberikan ketenangan kepada pembaca malah kepada sesiapa yang mendengar bacaannya apatah lagi jika ayat-ayat Allah itu difahami, dihayati dan dijadikan panduan dalam kehidupan. Ini adalah kerana al-Quran (dan al-hadith) merupakan sumber teragung dalam merungkaikan segala permasalahan manusia.

--Keempatnya, meletakkan keyakinan bahawa kehidupan dunia ini adalah sementara dan akhirat jua tempat yang kekal selama-lamanya.

Dengan cara ini, jiwa akan terasuh untuk menyedari bahawa apa sahaja yang berlaku di dunia ini baik ia bersifat positif ataupun negatif adalah sekadar ‘warna kehidupan dunia yang tidak kekal lama’ dan akan mendapat balasan yang setimpalnya di akhirat kelak.

Tekanan yang dihadapi di tempat kerja akan menjadi sesuatu yang terlalu kerdil jika dibandingkan dengan apa yang akan dihadapi di Padang Mahsyar kelak. Diri kita akan sentiasa takutkan azab api neraka dan berusaha mencari keredhaan-Nya dan dimasukkan ke dalam syurga.

--Kelimanya, dengan amalan berdoa, memohon keampunan dan menyerahkan segala apa yang telah diusahakan bagi mengatasi tekanan diri untuk ketentuan-Nya. Allah SWT berfirman dalam surah al-Ghaafir ayat 60 bermaksud:

Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

Jika diri kita telah bersungguh-sungguh cuba mengatasi tekanan, mengikut saluran dan kaedah yang tepat, maka kita juga perlu bersifat tawakkal dan ikhlas menerima segala ketentuan-Nya.

Kesimpulannya, walau sebesar manapun masalah atau kesukaran yang menyumbang kepada tekanan di tempat kerja, kita perlu sedar bahawa ianya boleh dihadapi dengan jayanya jika tindak-tanduk kita menepati syariat Islam. Firman Allah SWT dalam surah al-Fajr, ayat 27-30 yang bermaksud:

Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredai (di sisi Tuhanmu). Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia. Dan masuklah ke dalam Syurgaku.

Jika hati dan pemikiran kita sentiasa bersandarkan kepada sifat tawaduk, yakin dan syukur kepada Allah SWT, maka diri kita akan diberikan petunjuk dan hidayah-Nya dalam menangani segala tekanan tersebut.




Wednesday, November 25, 2009

Bulan Zulhijjah

walaupun dan nak habis 10 hari pertama zulhijjah.. namun masih belum terlambat mungkin.. insyaAllah.. semoga beroleh manfaat~

Bulan Zulhijjah merupakan bulan dimana umat islam disyariatkan untuk mengerjakan ibadah haji.(18.11.09) merupakan permulaan kepada bulan Zulhijjah pada tahun ini. Kelebihan 10 hari pertama Zulhijjah tidak banyak dibicarakan sepertima mana 10 hari terkhir Ramadhan, sedangkan kelebihan dan kemulian 10 hari Zulhijjah dan Hari Arafah telah digambarkan dalam Al-Quran dan Hadith. Mari kita fahami akan kelebihan bulan Zulhijjah dan berusaha untuk beramal dalam 10 hari pertama ini, supaya kita mendapat balasan syurga daripada Allah

Firman Allah dalam surah Al-Buruj, ayat 1-3

al-fajr2

Demi fajar, dan malam yang sepuluh, dan yang genap dan yang ganjil

Ibnu kathir berpandangan bahawa malam yang sepuluh itu ialah sepuluh malam pertama di bulan zulhijjah, beliau mengmbil pandnagan daripada Ibn Abbas, Ibnu Zubair, Mujahid dan selainnya. Manakala yang ganjil itu ialah hari arafah.


Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:

hadith-11
"Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini - iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).


Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Ibnu Hibban di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda,

hadith-22

Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Manakala kelebihan hari Arafah (9 Zulhijjah) pula disebut oleh Rasulullah S.A.W ketika menafsirkan ayat ke-3 dari surah Al-Buruj

al-buruj1

Yang menyaksikan ialah hari arafah dan yang disaksikan ialah hari kiamat ” (Hadith riwayat Ahmad dan Baihaqi)

Didalam hadith lain pula, Sabda Baginda SAW lagi

hadith-31

Tidak ada hari yang lebih banyak dibebaskan oleh Allah akan hambaNya daripada neraka lebih dari hari Arafah” (Riwayat Muslim)

JENIS AMALAN YANG DIANJURKAN PADANYA

1. Menunaikan ibadah haji dan ‘umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadith yang menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya :

Sabda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam : “Satu ‘umrah ke ‘umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan Syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya - terutamanya pada hari ‘Arafah - . Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ianya adalah pilihan Allah Ta’ala sendiri sebagaimana yang dinyatakan di dalam sebuah hadith qudsi :

“Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.


Dari Abu Sa’id al Khudri Radhia Allah ‘anhu berkata : ‘Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Tiada seorangpun yang berpuasa pada satu hari di jalan Allah melainkan Allah menjauhkan dengan puasanya itu mukanya dari api neraka sejauh tujuh puluh tahun” (muttafaq ‘alaih).


Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Abi Qatadah Radhia Allah ‘anhu bahawa Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Puasa pada hari ‘Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang”.


3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah Ta’ala yang bermaksud :
“(Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum)”,

Hari-hari tersebut dijelaskan sebagai sepuluh hari di bulan Zulhijjah. Oleh kerana itulah para ‘Ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadith Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad Rahimahullah, di antaranya :

“Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.

Imam Al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah Radhia Allah ‘anhum kedua mereka pada hari-hari tersebut selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai. Imam Ishaq Rahimahullah meriwayatkan bahawa para Fuqaha’ (ahli feqah) di kalangan Tabi’in (generasi selepas Sahabat Nabi) sentiasa membaca pada hari-hari itu “[Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa LillahI Hamdu]“. Adalah amat digalakkan supaya suara ditinggikan ketika bertakbir di pasar, rumah, jalan, masjid dan selainnya berdasarkan firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

“(Dan supaya kamu membesarkan (bertakbir) Allah di atas ni’matNya menghidayat kamu)”.

Dibolehkan juga pada hari-hari tersebut berzikir dengan apa-apa zikir yang lain dan segala do’a yang baik.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala ma’siat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana ma’siat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya. Di dalam sebuah hadith yang diriwatkan oleh Abu Harairah Radhia Allah ‘anhu, Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Sesungguhnya Allah mencemburui (tidak suka) apabila seseorang hambaNya melakukan perkara yang ditegahNya” (muttafaq ‘alaihi).

5. Memperbanyakkan amalan soleh (baik) terutama amalan-amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, mebaca al Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana kesemuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut. Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun ia kecil tetapi ianya lebih disukai oleh Allah Ta’ala jika dibandingkan pada hari-hari lain, begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikatogerikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyari’atkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjamaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ‘ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zohor hari raya haji (10 Zulhijjah), kesemuanya berakhir sehingga waktu ‘Asar pada hari ketiga belas (13) Zulhijjah.

7. Disyari’atkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah (amalan) Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihis Solatu was Salam setelah Allah Ta’ala mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail ‘Alaihis Solatu was Salam tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Ummu Salamah Radhia Allah ‘anha bahawa Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya”

dan di dalam riwayat lain :

“Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban”.

Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah Ta’ala, maksudnya :

“(Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Makkah) itu sampai ke tempatnya)”.

Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha untuk menunaikan solat hari raya secara berjamaah, menunggu mendengar khutbah yang dibaca oleh imam selepas selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya. Sepatutnyalah dia mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini; ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan, janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan ma’siat, kesombongan, pertengkaran, bermasam muka dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan-amalan kebaikan yang telah dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintahNya, menjauhi laranganNya, mendekatkan diri kepadaNya semoga mendapat rahmat dan keampunanNya

Friday, November 20, 2009

Albi Nadak (seruan hatiku)

banyak perkara menggembirakan berlaku beberapa hari ni. Alhamdulillah.. perancangan sedang berjalan dengan lancarnye.. Dia permudahkan..amiiin..

tanggal 17hb november 2009 adalah besday ojie.. sori xde tenet nk wish kt sini..hehehe.. ni pn pinjam tenet ojie jgk.. my new roomate.. the best eva.. may Allah bless u forever.. semoga murah rezeki.. dipermudahkan urusan.. diberikan keberkatan umur dan hidup yang berpanjang.. semoga kita dapat sama2 teruskan perjuangan hidup di bumi anbiya ni dengan penuh semangat dan rasa kesyukuran insyaAllah.. trime ksh utk hari jadi ojie membolehkan saye leh makan kek BANIJA.. best yg amat! u shud try it..

tanggal 19 november 2009.. result UPSR keluar.. tahniah pada Aisyah Umirah atas usaha beliau mendapat result yang baik.. :) nanti kalo ciksu igt leh belikan adiah tuk along.. heee.. insyaAllah.. manfaatkan cuti elok2 yek my dear..

dan esok.. 20hb. november.2009.. br jek cakap ngn my bro mohd redzuan ab latiff sempena besok beliau akan akad nikah di kb.. terpaksa di awalkan atas sbb xde tok imam nti raye?? haha kelakar.semoga impian utk jadi macho ms akad nikah dengan sekali lafaz tu menjadi kenyataan dan smeoga urusan ahli keluarga esok berjalan dgn lancar.. insyaAllah..

dan hari ni tersgt2 gembira sbb 1 perkara.. ooo Allah.. tunjukkan jalan2 untuk dipermudahkan.. rabbuna yusahhil kpd pihak2 yg terlibat..(3 orang je pun) ^_^ suke suki yg amat.. alhamdulillah utk perasaan ini..

alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah ala kulli haaaal...

tajuk diatas utk share video yg amat menyentuh hati ini.. selamat menghayati video ini ^_^

Sunday, November 15, 2009

Hadiah Terbaik dan Terburuk

Seorang wanita yang dermawan telah menghadiahkan seekor kambing kepada Loqman al-Hakim dan berpesan;

"Sembelihlah kambing ini dan berikan saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan."

Setelah kambing itu disembelih, Loqman mengirimkan kepada wanita tersebut hati dan lidah kambing itu. Beberapa hari kemudian, wanita itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing dan berpesan agar dikirimkan sebahagian daripada kambing tersebut kepadanya.

Namun pada kali yang kedua ini, bukan lagi bahagian terburuk yang diminta oleh wanita itu, tetapi dia meminta bahagian yang terbaik daripada kambing itu untuk dikirimkan kepadanya. Setelah kambing itu disembelih, Loqman tetap mengirim hati dan lidah juga kepada wanita itu.

"Mengapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk? dan mengapakah lidah dan hati juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik daripadanya?"

Tanya wanita tersebut kepada Loqman. Loqman menjawab;

"Hati dan lidah amatlah baik ketika baiknya dan apabila keduanya buruk maka amatlah pula buruknya."

Mendengar jawapan itu, mengertilah wanita itu akan maksud Loqman. Hati dan lidah itu adalah pokok segala kebaikan dan begitu juga sebaliknya. Dari hati dan lidah juga akan terbit segala kejahatan dan keburukan.


Sumber: fauzynm.e-belia.net

P/S:
Berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:

Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:


"Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati."
(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim)

jom kita jaga hati+lidah.. insyaAllah

Thursday, November 12, 2009

Syukur Alhamdulillah..




Selalu ku sakiti Engkau dengan dosaku
Ku balas segala kebaikan-Mu dengan kekurangan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku

Selalu ku tingalkan Engkau dengan khilafku
Ku balas segala kemurahan-Mu dengan keburukan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku



Pesanan Editor: Sesungguhnya Allah swt Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Mari berfikir sejenak wahai sahabat, jika sifat Ar-Rahman nya meliputi segenap alam, kepada yang Islam dan bukan Islam apatah lagi sifat Ar-Rahim Nya, yang hanya memayungi hamba-hambaNya yang beriman. Jika engkau perbaiki amalmu, menuruti suruhannya dan meninggalkan larangannya semampu mu, bersabar dengan segala ujian dan sentiasa bersyukur bukankah itu lebih baik bagimu kerana pasti takkan pernah DIA akan meninggalkanmu walau sesaat.

'Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak' (Hadis Qudsi)

Sunday, November 8, 2009

.....~

semalam saya tidur sangat awal. sebelum isyak lagi, sedar2 tup2 ada 3-4 miskol dan 1 sms dari seseorg yg istimewa pada saya juga pada Allah atas semangat dan usaha beliau berjuang pada jalanNya. saya tau mrk semua berkumpul bersama sedang saya lena di katil..pasti muncul wajah2 ceria dengan sneyuman manis.. knp jadi mcm ni?? sbb semua salah saya. saya yg mulakan.. walaupun saya sedar ini bukan yang terbaik.. tapi saya memang sudah hampir menjumpai dan nampak banyak benda.. tp tah knape hatiku jauh...berikan ruang untuk saya mencari..

harap insan-insan yang saya sangat sayangi boleh memberi saya ruang dan waktu.. dan saya sangat hargai kalian... saya rindu saat bersama kalian.. soB..soB..Sob..

dan klinikal year skrg ini teramat menyesakkan nafas skrg.. hari ni baru btl2 rasa.. walaupun xde dgr ura-ura lagi xm nk diadakan.. tapi saya sedar saya sangat perlu belajar untuk menjadi doktor yang baik dan bukan mendapat result yg cemerlang semata-mata.. oH pls.. kadang sy give up.. tp saat itu anda sentiasa di sana memberi saya kekuatan. sbb tu saya sentiasa kol, sms, even chat dgn org2 tersayang.. sebab kalian sumber inspirasiku. terima kasih.. saya lemah tanpa kalian :)

so, from now on.. lets begin to learn how to become a good doctor.. biiznillah.. really have to find the spirits rite now..

* RESPECT CANNOT BE DEMANDED, IT MUST BE EARNED,
RESPECT IS EARNED ONLY BY GIVING IT AWAY.

* A SMART PERSON LEARNS FROM MISTAKES,
A WISE PERSON LEARNS FROM THE MISTAKES OF OTHERS.

* NEVER WALK THE TRAVELED PATH,
BECAUSE IT ONLY LEADS YOU, WHERE THE OTHERS HAVE BEEN.

* TIME IS VERY SLOW FOR THOSE WHO WAIT,
VERY FAST FOR THOSE WHO ARE SCARED,

* VERY LONG FOR THOSE WHO LAMMENT,
VERY SHORT FOR THOSE WHO CELEBRATE.

* BUT, FOR THOSE WHO LOVE, TIME IS ETERNITY.

* MANY PEOPLE LOSE THE SMALL JOYS,
IN HOPE FOR THE BIG HAPPINESS.

* A GOOD PLAN FOR TODAY IS BETTER THAN A PERFECT PLAN FOR TOMORROW.

* WHY REPEAT THE OLD ERRORS,
IF THERE ARE SO MANY NEW ERRORS TO COMMIT.

* IF A DROP OF WATER FALLS IN A LAKE, THERE IS NO IDENTITY,
BUT IF IT FALLS ON A LEAF OF LOTUS, IT SHINES LIKE A PEARL.
WE NEED TO CHOOSE THE BEST PLACE WHERE WE CAN SHINE.

* WHEN WE REACH FOR THE STARS, WE MAY NOT QUITE GET THEM,
BUT WE WON’T COME UP WITH A HANDFUL OF MUD EITHER.

* IN ANY MOMENT OF DECISION,
THE BEST THING YOU CAN DO IS DO THE RIGHT THING.
THE WORST THING YOU CAN DO IS DO NOTHING.



believe me..

i Can Do It..!!


u Can Do it Also ^_-


..Rabbuna Yusahhil..

Friday, November 6, 2009

Apa tandanya hidup anda diberkati??

Oleh: Ismail Abu Bakar
(darussyifa.org/)

Saya telah beberapa kali mendengar Nasyid dari Kumpulan Rabbani dari Radio IKIM, tajuknya saya tak tahu tetapi saya hafal satu rangkap senikatanya yang sungguh memikat hati saya iaitu;

Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya
Daripada banyak yang memudaratkan

Baru-baru ini saya mencari Nasyid ini dan akhirnya bertemu. Nasyid tersebut bertajuk “Impian Hamba� dari Album Bertajuk Qiblat oleh Kumpulan Rabbani. Bila membaca keseluruhan lirik nasyid ini saya sungguh tertarik untuk mengulasnya.

Lirik Nasyid ini adalah seperti berikut;




Pada-Mu Allah kami memohon
Keberkatan hidup yang berpanjangan
Aman sentosa…Murah rezeki
Tenang beramal mengingati-Mu

Apa yang ada..Semua milik-Mu
Nikmat kau beri hanya pinjaman
Hanya yang sedar tahu bersyukur
Bukannya ia untuk dibangga

Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya
Daripada banyak yang memudaratkan
Berkat di dunia oh indah nikmatnya
Berkat di akhirat balasannya syurga

Manusia sering lalai..Mudah tewas cubaan
Ujian dugaan jadikanlah ianya tauladan

Putaran kehidupan
Pentas hidup untuk penilaian
Jawapan sebenar
Dari Tuhan untuk insan
Bersabar hadapi ujian

Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya
Daripada banyak yang memudaratkan
Berkat di dunia oh indah nikmatnya
Berkat di akhirat balasannya syurga

Berkati hidup kami
Dengan sinar hidayah
Jauhkan segala
Dari pancaroba dunia

Berikan perlindungan
Selamatkan dari fitnah ngeri
Bahana derita
Yang tak mampu kami tanggung

Kasih Mu Sayang Mu Redha Mu
Segalanya, Untuk Kami

Pada Mu Allah…


Kalau kita mendengar nasyid ini sambil menghayati senikatanya tentu kita akan dapat merasakan sesuatu keindahan jika sekiranya kita benar-benar memahami erti keberkatan hidup ini.

Bila di sebut perkataan “Berkat” seolah-olah sesuatu yang biasa sangat di dengari namun jika di tanya pada diri sendiri apa makna berkat kadangkala terpinga-pinga juga nak menjawabnya.

Saya pernah bertanya dengan seorang sahabat tentang makna berkat ini, dia menjawab berkat ialah rahmat dari Allah. Saya bertanya lagi boleh bagi satu contoh, dia akhirnya merapu-rapu memberikan contoh yang tak ada kaitan langsung dengan soalan yang di tanya.

Sebenarnya banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan. Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 berikut;

“Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.”

Allah s.w.t. memberitahu kepada kita bahawa Baitullah (Masjidil Haram) itu adalah tempat yang berkat. Keberkatannya dapat dilihat dengan kebaikan yang semakin hari semakin bertambah dimana manusia mengunjunginya dari dahulu sejak zaman nabi Ibrahim a.s. sehingga kini kunjungan manusia sentiasa berterusan dan berpanjangan.

Kalau ditilik kepada kehidupan seharian kita bagaimana kita dapat melihat bahawa Allah telah mengurniakan keberkatan kepada kehidupan kita? Adakah yang dikurniakan kepada kita oleh Allah itu kebaikannya bertambah, Kebaikannya berpanjangan dan berterusan?

Kalau dilihat kepada keberkatan rezeki, Allah mengurniakan kepada seseorang itu harta benda. Semakin banyak harta bendanya maka semakin banyak dia membuat kebajikan, semakin bertambah takwa dia kepada Allah. Hidup dia dirahmati Allah dan dijauhi dari segala bala bencana di dunia dan azab di akhirat.

Kalau tiada keberkatan, walaupun harta bendanya semakin bertambah, hidupnya pasi tidak akan bahagia dan semakin jauh dia daripada mengingati Allah s.w.t.

Dengan sebab itu maksud keberkatan yang sebenar ialah bertambah kebaikannya dan ketaatannya kepada Allah s.w.t.

Saya ingin berkongsi tentang dua kisah benar yang saya sendiri melihatnya sebagai satu renungan mudah-mudahan senang kita nak fahami erti keberkatan ini.

Kisah-1
Â
Ketika belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia, Salleh (bukan nama sebenar) telah bertemu jodoh dengan isterinya Siti Rahmah (bukan nama sebenar). Salleh mengambil jurusan kejuruteraan manakala Siti Rahmah mengambil bidang perakaunan. Sekarang mereka telah 15 tahun berkahwin dan dikurniakan Allah dengan 7 orang anak. Beberapa bulan yang lepas saya berkunjung ke rumah Salleh di Kajang. Kebetulan pada pagi Ahad itu selepas solat Subuh di Masjid Kajang saya bertemu dengan Salleh. Dia terus mengajak saya ke rumahnya. Dia menyewa rumah teres setingkat tidak jauh dengan Masjid.

Saya mengenalinya sejak hampir 10 tahun yang lalu. Pagi itu tidak sedar kami telah berbual-bual hampir lima jam. Saya ingin berkongsi tentang keluarga Salleh ini yang pada saya satu contoh keluarga yang mendapat keberkatan Allah.

1. Salleh bekerja makan gaji dan pendapatan bersihnya sebulan kurang dari RM3000.

2. Isterinya adalah anak sulung, walaupun berkelulusan ijazah namun menjadi suri rumah sepenuh masa atas kehendak Salleh. Sebagai penghargaan kerana isterinya sanggup tidak bekerja, Salleh memberikan RM300 sebulan kepada ibu-bapa mertuanya setiap bulan.

3. Di samping itu Salleh juga memberi kepada ibunya di kampung RM200 sebulan. Bapa Salleh telah meninggal dunia.

4. Dia memiliki Toyota Unser dengan ansuran RM500 sebulan.

5. Dia membayar rumah sewa RM400 sebulan.

6. Di rumahnya serba lengkap dengan perabot (TV, Peti Sejuk, Mesin Basuh, Set Sofa) serta teratur dan kemas.

7. Pelik tetapi benar, bil elektrik dirumahnya kurang dari RM20 sebulan sedangkan jirannya tidak pernah kurang dari RM60. TNB dah buat pemeriksaan bahawa meter di rumahnya tidak rosak. Begitu juga dengan bil air kurang dari RM10 sebulan.

8. Empat orang anaknya dihantar ke sekolah agama integrasi.

9. Bayangkan dia boleh hidup dengan Selesa walaupun gajinya kecil jika di nisbahkan dengan keluarganya yang agak besar.

Sejak berkawan dengannya ada beberapa perkara yang saya lihat jadi amalan dia yang patut di contohi ;

1. Solat Duha menjadi amalan hariannya walaupun ketika pergi outstation

2. Solat Istikharah menjadi suatu amalan walaupun nak membeli benda yang kecil seperti nak membeli mesin basuh.

3. Sering membaca Surah Al-Waqiah

4. Tidak terlibat langsung dengan sistem Riba. Dia menggunakan Kredit Kad Bank Islam. Pinjaman kereta pun menggunakan sistem pinjaman Islam.

5. Buat baik kepada Ibu bapa dan Ibu Bapa mertuanya.

6. Suka menolong orang dan memberi derma

7. Semua anak-anaknya mempunyai akhlak yang baik dan jarang kena sebarang penyakit.

8. Dia dah empat tahun menggunakan Toyota Unser, sekali pun tidak pernah rosak atau menyusahkan nya.

9. Segala masalah yang dihadapi dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat.

Kisah-2

Ketika saya bujang dahulu saya sering menziarahi kawan saya, Norizam (bukan nama sebenar) yang tinggal di Masai Johor. Pada hari Ahad itu saya sampai di rumah Norizam selepas waktu Asar. Norizam memperkenalkan Abang dia, Rashid (bukan nama sebenar) yang baru sampai dari Kuala Lumpur. Rashid berkunjung ke rumah Norizam kerana untuk menghadiri temuduga pada pagi Isnin di Johor Baru.

Kawan saya Norizam ini, dalam beberapa hal dia tidak berpuas hati dengan abangnya. Kadang kala saya tidak suka mendengar dia merungut tentang abangnya. Petang itu Norizam merungut lagi iaitu abangnya datang untuk temuduga kerja sebagai Pengurus Besar (General Manager). Gaji Rashid sekarang ialah RM10,000 sebulan. Katanya tidak mencukupi. Dia akan minta gaji sebanyak RM14,000 sebulan untuk tempat baru ini.

Saya pun berasa hairan gaji RM10,000 sebulan tidak mencukupi sedangkan hanya mempunyai dua orang anak sahaja. Beberapa tahun kemudian baru saya tahu kenapa gaji abangnya RM10,000 tidak mencukupi. Ini ada kaitan dengan tiada keberkatan hidup.

Perkara-perkara yang pada pandangan saya menyebabkan Rashid jadi susah ialah seperti berikut ;

1. Banyak sangat terlibat dengan sistem Riba. Pinjaman Kereta, Kad Kredit, Pinjaman Rumah, Akaun Simpanan semuanya Sistem Konvensional (Riba)

2. Menggunakan banyak kad kredit konvensional kemudian bayar pokok sahaja. Bermakna memakan riba yang berterusan.

3. Sering bertukar kereta sebab kereta selalu bermasalah walaupun kereta baru (Masalah kena curi dan kemalangan jalan raya)

4. Sering bertengkar dengan isteri.

5. Isteri sering masuk hospital kerana penyakit misteri.

6. Anak perempuan sulungnya yang di tingkatan tiga kena tangkap basah.

7. Suka menengking jika ada orang mintak derma.

8. Soal sembahyang lima waktu dipandang sebelah mata sahaja.

Kedua-dua kisah ini adalah sesuatu yang lumrah berlaku di sekeliling kita. Kadang kala kita tidak sedar langsung atau tidak menghiraukan langsung untuk mencari keberkatan hidup.

Mari kita lihat satu persatu rangkap nasyid di atas ;

Pada-Mu Allah kami memohon
Keberkatan hidup yang berpanjangan
Aman sentosa…Murah rezeki
Tenang beramal mengingati-Mu

Rangkap ini adalah satu doa, kita bermohon daripada Allah semoga diberikan keberkatan hidup yang berpanjangan. Iaitu hidup dengan Aman sentosa tidak di timpa dengan bala bencana seperti penyakit yang berbahaya, kesusahan berhutang, ramai musuh dan sebagainya. Dengan tidak ditimpa masalah yang berat, hati akan menjadi tenang dan akan seronok beramal ibadat mengingati Allah.

Apa yang ada..Semua milik-Mu
Nikmat kau beri hanya pinjaman
Hanya yang sedar tahu bersyukur
Bukannya ia untuk dibangga

Rangkap ini pula mengingatkan kita, supaya sedar bahawa apa yang kita miliki seperti Isteri, anak-anak, rumah, kereta dan sebagainya adalah milik Allah. Allah hanya memberi pinjaman sementara sahaja dan Allah boleh ambil balik bila-bila masa sahaja. Apa yang kita perolehi adalah nikmat dari Allah dan hendaklah kita sentiasa bersyukur dengan pemberiannya. Sedikit pun kita tak patut berbangga dengan benda yang hanya dipinjamkan kepada kita.

Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya
Daripada banyak yang memudaratkan
Berkat di dunia oh indah nikmatnya
Berkat di akhirat balasannya syurga

Inilah rangkap yang patut kita renungkan selalu dalam kehidupan kita. Biarlah pendapatan yang kita perolehi sedikit tetapi diberkati oleh Allah. Kisah-1 di atas telah memberikan contohnya. Kalau Allah memberikan keberkatan kepada rezeki yang kita perolehi maka indahnya nikmat hidup ini. Pasti kita tidak akan susah di dunia ini. Dan yang pastinya bila hidup di berkati Allah, balasan di akhirat adalah Syurga. Jadikanlah Kisah-1 ini sebagai suatu Teladan.

Manusia sering lalai..Mudah tewas cubaan
Ujian dugaan jadikanlah ianya tauladan

Rangkap ini hendak mengingatkan kita supaya jangan lalai hidup di dunia ini. Kisah-2 di atas telah memberikan satu contoh manusia yang lalai dan jadikanlah ia sebagai suatu sempadan.

Putaran kehidupan
Pentas hidup untuk penilaian
Jawapan sebenar
Dari tuhan untuk insan
Bersabar hadapi ujian

Rangkap ini pula menyedarkan kita bahawa kehidupan ini adalah berputar seperti roda kadang kala kita dikurniakan kesenangan dan kadang kala diberikan kesusahan oleh Allah untuk menguji hamba yang taat kepadaNya. Bila diuji maka penawarnya adalah kesabaran.

Berkati hidup kami
Dengan sinar hidayah
Jauhkan segala
Dari pancaroba dunia

Rangkap ini pula ialah kita bermohon doa kepada Allah. Berdoa bukan hanya ketika kita ditimpa kesusahan sahaja. Berdoa’ hendaklah berterusan. Ketika kita senang berdoa’lah agar diberkati hidup dan dijauhkan dari bala bencana.

Berikan perlindungan
Selamatkan dari fitnah ngeri
Bahana derita
Yang tak mampu kami tanggung

Rangkap ini kita berdoa ketika ditimpa kesusahan. Bermohon supaya Allah memberikan pertolonganNya dan diselamatkan dari segala fitnah yang dihadapi. Bermohon semoga Allah memberikan kekuatan agar derita yang ditanggung dapat dihadapi dengan tabah.

Kasih Mu, Sayang Mu, Redha Mu,
Segalanya, Untuk Kami

Rangkap terakhir kita bermunajat dan bermohon agar Allah mengasihi, menyayangi dan meredai kita.

Kesimpulannya, apakah erti mendapat keberkatan hidup?

Banyak contoh tentang erti mendapat keberkatan hidup. Di antaranya adalah seperti berikut;

a. Diberikan oleh Allah harta benda, harta itu menambahkan ketaatan kepada Allah s.w.t


b. Diberikan oleh Allah isteri & anak-anak, mereka membawa kita lebih bertakwa kepada Allah s.w.t.


c. Dikurniakan oleh Allah Kesihatan yang berterusan dan berpanjangan.


d. Dikurniakan kebahagiaan, keamanan dan keharmonian yang berterusan dan berpanjangan.


e. Dihormati dan dikasihi dengan berpanjangan oleh ahli keluarga, guru-guru, kawan-kawan dan jiran tetangga.


f. Jika berhutang, hutang dapat dijelaskan dengan cepat dan tidak membebankan.


g. Segala ujian hidup dapat dihadapi dengan tabah dan kesabaran.


h. Akhir kehidupan dengan Husnul Khatimah iaitu meninggal dunia dalam ketaatan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t.

Semoga ada manfaatnya artikel pendek ini.

Wallahhu a'lam

Tuesday, November 3, 2009

Dr Ayman Sameh Nabawi


A successful surgery of Hernioplasty


An adorable person ever ^_^

Bahagianya hati saat ini...~

Sunday, November 1, 2009

Kesopanan wanita..

1) ghaddul basar -mengawal pandangan.perhiasan plg mahal adalah malu dan malu yg lbh tgas adalah menundukan pndgn

2) tidak brgaul bebas lelaki dan perempuan kcuali utk belajar-perubatan-urusan rasmi etc.

3)pakaian menutup aurat,tidak nipis,tidak ketat,tidak sgkat,tidak menyerupai lelaki etc

Sesghnya org2 lelaki y islam serta org2 perempuan y islam dan lelaki y briman serta perempuan y briman dan lelaki y taat serta perempuan y taat dan lelaki y benar serta perempuan y benar dan lelaki y sabar serta perempuan y sbr dan lelaki y merendah diri kpd Allah serta perempuan y merendah diri pd Allah dan lelaki y brsedekah dan perempuan y brsedekah dan lelaki y brpuasa serta perempuan y brpuasa dan lelaki y memelihara kehormatannya serta perempuan y memelihara kehormatannya dan lelaki y menyebut nama Allah dgn byk serta perempuan y menyebut nama Allah dgn byk.Allah tlh menyediakn bg mrk semuanya keampunan dan pahala y besar -al ahzaab;35-

Tuesday, October 13, 2009

......Tuhan, sampaikan cintaku padanya......!!!!

entry sekadar melepaskan tensi..
buat diri yang masih tertinggal di kuala lumpur..
sedangkan cintaku??? di alexandria.. oh...
mahu pulang skrg juga!

pelik sgh... bkn lg sedih nk tglkan malaysia..
namun sedih kerna sudah tertinggal byk peluang!!

LECTUREs??
CLINICAL ROUNDS??
PATIENTS??

inilah cintaku..
memerah keringat demi sebuah cita2..

semuanya kerana "bagaimana menjadi seorang DOKTOR yang Baik?
erK.. Doktor Muslimah Yang Cemerlang! biiznillah~amin3x

masa utk berubah..

Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah
apa yang ada pada diri mereka sendiri– (Surah Al-Ra’d, ayat 11)

ternyata saya tidak layak utk mengeluh, memberi alasan, mahupun menangis.. kesilapan yg saya lakukan perlu dipertanggungjawabkan atas diri sendiri... no regrets!!! cepatlah 14 oktober..terbangkan cintaku ke alexandria!!

satu Doa
"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."

Friday, October 9, 2009

7 petanda kebahagiaan dunia

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

1. Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
2. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
3. Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
4. Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
5. Al malul halal, atau harta yang halal
6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
7. Umur yang barakah - ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah

Sunday, September 27, 2009

Kemeriahan Yang Amat Ssh Didapati di mana-mana




اللهم زد هذا الجمع وبارك فيه
هذه مصر ... صور أفزعت العالم !!
المــكان : مدينـة الإســكندرية
المسجد : القائد إبراهيم - بمحطة الرمل حي الشاطبي وشاطىء الكورنيش
الشيخ : حاتم .. وهو من قـرّاء مدينة دمنهور إحدى المدن الصغيرة بجوار الإسكندرية الزمان : صلاة التراويح شهر رمضان
هذه مصــر - أروع صور ممــكن تشوفها عن مصر مليون مصلي
الصور التي أفزعت المراكز البحرية الأمريكية

Terjemahan:

Gambar yang mengejutkan dunia
Tempat: iskandariah Mesir
Imam: Imam Hatim
Masjid: Masjid al-Qaid Ibrahim hayyu Syatibi mahattah Raml.
Jumlah : 1 juta pesolat
Gambar ini mengejutkan Marine Amerika






jalan kaki sket mmg sampai la masjid ni dekat sgt ngan umah saya.. cuma berkesempatan masa 1st year saje di sana.. syahdunya bacaan imam yang kdg2 menangis teresak2 membaca ayat2 suci Allah semasa berterawih.. sgh meriah, sungguh menyentuh hati, sungguh rindukan saat-saat itu.. subhanallah~

semoga diri ini masih berkesempatan untuk berada di sini di lain waktu.. jo

Saturday, September 26, 2009

Jom Puasa Enam (",)

Jawapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin:

Ada beberapa perkara yang perlu disentuh mengenai soalan di atas;

Pertama: Adapun sunat puasa enam hari pada Bulan Syawwal, bukanlah terhad setakat enam hari berturut-turut selepas hariraya, sebaliknya enam hari pada Bulan Syawwal samada berturut-turut atau berselang-seli dalam bulan tersebut dianggap sebagai memenuhi maksud hadis:

من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال كان كصيام الدهر

“Sesiapa yang berpuasa ramadhan, kemudian dia susulinya dengan enam hari dari Bulan Syawwal, maka ia bagaikan puasa sepanjang masa (tahun)” (Riwayat Muslim).

Walaupun di sana ada yang berpendapat yang afdalnya adalah berturutan selepas hariraya disebabkan ungkapan ‘ثم أتبعه’ (kemudian dia susulinya), namun fadhilat puasa enam ini tetap diperolehi oleh sesiapa sahaja yang berpuasa mana-mana enam hari dengan niat sunnah tersebut dalam Bulan Syawwal. Inilah yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) dalam Syarh Sahih Muslim.

Kedua: Seseorang yang berpuasa sunat dibolehkan berbuka apabila dia mahu. Bahkan, digalakkan berbuka jika itu dapat menguatkan hubungan kekeluargaan dan persahabatan atau menjaga perasaan orang lain. Ini seperti hadis Abi Sa’id al-Khudri, katanya:

صنعت لرسول الله صلى الله عليه و سلم طعاما فأتاني هو وأصحابه فلما وضع الطعام قال رجل من القوم : إني صائم فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : دعاكم أخوكم وتكلف لكم ثم قال له : أفطر وصم مكانه يوما إن شئت

(Aku telah menyediakan makanan untuk Rasulullah s.a.w. Maka baginda dan sahabat-sahabatnya pun datang ke tempatku. Apabila makanan dihidangkan, seorang lelaki dalam kalangan mereka berkata: “Aku berpuasa”. Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Saudara kamu telah menjemput kamu, dan bersusah payah untuk kamu”. Kemudian baginda berkata kepada lelaki itu: “Bukalah puasa, dan berpuasalah satu hari lain sebagai ganti –jika mahu” (Riwayat al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra, dinilai hasan oleh al-Hafiz Ibn Hajar dalam Fath al-Bari).

Dalam riwayat lain oleh al-Tabarani dalam al-Ausad baginda mengkritik lelaki tersebut dengan bersabda: دعاكم أخوكم وتكلف لكم ثم تقول إني صائم (saudara kamu telah menjemput kamu, dan bersusah payah untuk kamu kemudian kamu berkata ‘aku berpuasa!!).

Ini menggambarkan betapa menjaga hubungan baik itu patut diutamakan sementara puasa sunat pula boleh diganti pada hari yang lain. Puasa enam Syawwal pun demikian. Maka untuk menjaga hubungan kaum keluarga, maka eloklah ditangguhkan puasa tersebut jika hari-hari pada Bulan Syawwal masih banyak. Pada zaman ini, cuti yang terhad, waktu pertemuan sesama keluarga juga terbatas oleh kesibukan dan urusan yang berbagai, maka amalkanlah galakan Nabi s.a.w ini ‘berbuka dan ganti pada hari yang lain jika mahu’. Dengan itu hubungan keluarga dapat dikuatkan atau dijaga, puasa enam juga dapat dilaksanakan.

Ketiga: tiada dalam Islam apa yang dinamakan dengan ‘hariraya puasa enam’. Apatahlagi jika ia diiringi dengan ibadat khusus seperti solat tasbih sempena hariraya puasa enam yang dibuat di sesetengah tempat. Ini semua perkara yang diada-adakan yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda. Sabda Nabi s.a.w.:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ

“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak”. (Riwayat Muslim).

Allah Lebih Mengetahui;

Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Friday, September 11, 2009

antara kemahuan dan keperluan

antara kemahuan dan keperluan diriku tersepit.. betapa begitu banyak kemahuan yang mahu dipenuhi.. namun, perlu ku tepis beberapa perkara yang masih TIDAK PERLU.. semoga tiada pembaziran wang berlaku pada semua belian saya di malaysia kali ni.. harapanku semoga semuanya bakal memberi manfaat yang tiada tolok bandingnya.. Allahumma Amiiin.. lindungilah aku dari menjadi sahabat syaitan dgn membazir.. tidaaaaak!!! sedihnye... risau kalau dah byk membazir.. aduhai.. kenapakah atikah skrg dah berbeza dgn atikah yg dulu2.. yg sangat berjimat.. :P skrg dah boros.. ish3.. tiba2 rasa takut dengan bayangan diri sendiri.. hihihi.. Ya Allah bimbinglah daku dalam setiap langkahku.. amiiin..

jom kita try ambik hikmah ramadhan dengan berpuasa.. berpuasa yang bukan sekadar menahan lapar dan dahaga.. namun berpuasa dengan menahan segala-galanya dengan tujuan mentaati Allah.. berani mengatakan TIDAK!! oh.. susah jgk.. kita cuba yek!!!!!


Tidak makan kerana tiada makanan, itu bukan puasa yang mendidik gelora anak muda.

Tidak minum kerana tiada minuman, itu bukan puasa yang berfungsi mentarbiyyah nafsu yang berkeinginan tinggi.

Sebaliknya jika kita ada segalanya untuk dimakan, lalu kita memilih untuk tidak makan kerana mahu mentaati Allah, maka barulah ia jadi sebuah latihan.

Apakah latihan itu?

Latihan untuk berkata TIDAK kepada sesetengah keinginan diri kerana mahu mentaati Allah. Latihan yang meningkatkan daya kawalan diri.

BUKAN HANYA PUASA RAMADHAN

Inilah yang mesti dihayati oleh anak muda yang berpuasa . Ia mesti berlaku dalam keadaan kita sedar apa yang sedang kita lakukan, maka barulah ia berperanan sebagai tarbiyyah ke atas diri. Puasa itu bukan menyekat kemahuan semata-mata, antara terbit mentari hingga tenggelamnya suria. Jika puasa sekadar itu, jiwa akan menjadi ganas memberontak di kelam malam!

Sebaliknya puasa itu harus dihayati sebagai latihan untuk berkata tidak.

Belajar untuk meningkatkan kawalan diri.

Apatah lagi dengan puasa sunat yang dilakukan ketika manusia lain tidak berpuasa. Ia benar-benar satu latihan untuk diri kita berkata TIDAK kepada banyak kemahuan diri yang boleh diketepikan seketika, demi mentaati Allah.

Tumpas.

Manusia yang gagal berkata tidak kepada sebahagian keinginan diri, mereka menjadi hamba kepada nafsu dan diri sendiri. Manusia ini disesatkan oleh Allah, biar pun dengan ilmu yang berlapis tujuh di dada dan minda.

“Apakah engkau tidak melihat gelagat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan yang dipatuhinya, justeru dia disesatkan oleh Allah di atas ilmu, dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan Dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (Wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?” [al-Jaathiyah 45: 23]

Itulah bencana lemah kawalan diri.

Sentiasa terpaksa mengikut apa sahaja yang diinginkan hingga tidak mampu berkata tidak di mana perlu. so berjihadlah mengawal keinginan dan nafsu!

KESIMPULAN

Setiap kali seorang anak muda berpuasa, ingat-ingatlah kepada pakejnya yang diberikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam:

akupuasa

Bukanlah berpuasa itu sekadar menahan dari makan dan minum. Sesungguhnya puasa itu juga adalah menahan diri dari perkara yang sia-sia dan kotor. Jika kamu dimaki oleh seseorang atau diperbodohkannya, maka berkatalah: Sesungguhnya aku berpuasa [riwayat Ibn Khuzaimah dan al-Hakim / Sahih al-Targhib 1068]

Sibukkan diri dengan hal-hal yang bermanfaat.

Ia adalah tarbiyyah dari Allah untuk kalian proaktif, memilih tindakan hasil saringan dan bukannya bertindak mengikut rangsangan dan perasaan.

Thursday, September 10, 2009

Mencari Lailatul Qadar~

[Doa Malam Lailatul Qadar]

‘Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni’
“Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf lagi Maha Mulia
yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku”
[HR at-Tirmizi (3513) dan Ibn Majah (3850), Imam at-Tirmizi berkata:
Hadith Hasan Sahih]

Kelebihan Lailatul Qadar:


A) Pengampunan dosa-dosa yang lalu-
“Barangsiapa melaksanakan shalat pada malam lailatul qadar kerana iman
dan mengharap pahala dari Allah, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan
diampuni.”[HR. al-Bukhari no. 1901]

B) Kemuliaan melebihi 1000 bulan
“Malam al-Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan.” [al-Qadr:3]

Bilakah terjadinya malam al-Qadr?
Ia terjadi pada malam-malam ganjil di 10 Ramadhan terakhir. Dalil-dalilnya
ialah:
Sabda Rasulullah SAW: “Carilah lailatul qadar di malam ganjil daripada
sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.”[HR. al-Bukhari no. 2017]

Al-Hafiz Ibnu Hajar Al Asqalani telah menyebutkan empat puluh pendapat
ulama dalam masalah ini. Namun pendapat yang paling kuat daripada pelbagai
pendapat yang ada sebagaimana dikatakan oleh beliau adalah lailatul
qadar itu terjadi pada malam ganjil daripada sepuluh malam terakhir bulan
Ramadhan dan waktunya berpindah-pindah dari tahun ke tahun [Fathul Baari,
6/306, Mawqi’ Al Islam Asy Syamilah].

Bagaimana menghidupkan malam al-Qadr?
Bersungguh-sungguh dalam ibadah: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
sangat bersungguh-sungguh pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan melebihi
kesungguhan beliau di waktu yang lainnya.” [HR. Muslim no. 1175]

Bagaimana Wanita Haidh Menghidupkan Malam Lailatul Qadar?
Juwaibir pernah mengatakan bahawa dia pernah bertanya pada Adh Dhahak,
“Bagaimana pendapatmu dengan wanita nifas, haidh, musafir dan orang yang
tidur (namun hatinya dalam keadaan berzikir), apakah mereka boleh mendapatkan
bahagian daripada lailatul qadar?” Adh Dhohak pun menjawab, “Iya,
mereka tetap boleh mendapatkan bahagian. Siapa saja yang Allah terima
amalannya, dia akan mendapatkan bahagian malam tersebut.”[Latho-if Al
Ma’arif, hal. 331]

IKTIKAF: sunnah yang dilupakan

Maksud I’tikaf: Dalam kitab lisanul arab, i’tikaf bermakna merutinkan
(menjaga) sesuatu. Sehingga orang yang memestikan dirinya untuk berdiam
di masjid dan mengerjakan ibadah di dalamya disebut mu’takifun atau
‘akifun. (Lihat Shohih Fiqh Sunnah II/150)

Dari Aisyah RA: Rasulullah SAW beri’tikaf di masjid pada 10 akhir
Ramadhan sehingga wafat, dan selepas itu isteri-isteri baginda SAW melakukan
demikian jua” [al-Bukhari dan Muslim, Riadussolihin :1269]

Hukum-hakam I’tikaf

A) Mesti dilakukan di masjid- Allah SWT berfirman: “(Tetapi) janganlah
kamu campuri mereka itu, sedang kamu beri'tikaf dalam masjid”(Al-
Baqarah: 187).

B) Wanita juga boleh beri’tikaf sebagaimana Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam mengizinkan isteri beliau untuk beri’tikaf sebagaimana hadith di
atas. Namun wanita boleh beri’tikaf di sini mesti memenuhi 2 syarat:
(1) Diizinkan oleh suami dan
(2) Tidak menimbulkan fitnah (masalahbagi lelaki).

C) Yang membatalkan i’tikaf adalah:
(1) Keluar masjid tanpa keperluan
(2)Jima’ (bersetubuh) dengan isteri berdasarkan Surat Al Baqarah : 187 di
atas.

D) Hal-hal yang dibolehkan ketika beri’tikaf di antaranya:
(1) Keluar masjid disebabkan ada hajat seperti keluar untuk makan, minum,
dan hajat lain yang tidak boleh dilakukan di dalam masjid.
(2) Melakukan hal-hal mubah seperti bercakap-cakap dengan orang lain.
(3) Isteri mengunjungi suami yang beri’tikaf dan berdua-duaan dengannya.
(4) Mandi dan berwudhu di masjid.
(5) Membawa peralatan untuk tidur di masjid.

E) Jika ingin beri’tikaf selama 10 hari terakhir bulan Ramadhan, maka seorang
yang beri’tikaf mulai memasuki masjid setelah shalat Shubuh pada
hari ke-21 (sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi
wa sallam) dan keluar setelah shalat shubuh pada hari ‘Idul Fithri.

F) Hendaklah ketika beri’tikaf, sibukkanlah diri dengan melakukan
ketaatan seperti berdo’a, zikir, bershalawat pada Nabi, mengkaji Al
Qur’an dan mengkaji hadits. Dan dimakruhkan menyibukkan diri dengan
perkataan dan perbuatan yang tidak bermanfaat. [Perbahasan i’tikaf
ini disarikan dari Shahih Fiqih Sunnah, 2/150-158]

Amalan Yang Boleh Dilakukan Wanita Bagi Mendapatkan Lailatul
Qadar:

Oleh Ustaz Muhammad Abduh Tuasikal

Wanita haidh, nifas dan tetap boleh mendapatkan bahagian lailatul qadar.
Namun kerana wanita haidh dan nifas tidak boleh melaksanakan shalat
ketika keadaan seperti itu, maka dia boleh melakukan amalan ketaatan
lainnya. Yang dapat wanita haidh lakukan ketika itu adalah,
1. Membaca Al Qur’an tanpa menyentuh mushaf.
2. Berzikir dengan memperbanyak bacaan tasbih (subhanallah), tahlil
(laa ilaha illallah), tahmid (alhamdulillah) dan zikir lainnya.
3. Memperbanyak istighfar.
4. Memperbanyak do’a.

semoga menjumpai apa yang dicari~

Sunday, September 6, 2009

Ya Allah, kurniakan aku TENANG!!

Di bulan ramadhan yang mulia lagi berkat ni, bermacam2 perasaan ada.. rajin, malas, bahagia, rindu, nk marah, jeles, semua perasaan ada . bercampur baur..ni masalah-masalah jiwa jgk ni. hmmm Pelik kn??? Saya ingatkan dah masuk bulan ramadhan, syaitan dah diikat, semua perasaan dan tingkah laku yang buruk akan hilang, tp sbb tu jgk sebahagian dr nafsu dan akhlak diri sndiri.. tu yg persist.. aduhai.. jahat sungguh jiwa2 yg xpernah puas..

Terbukak blog classmate kwn sy, terbit bermcm2 perasaan cemburu, rendah diri, seronok pun ade. Xrelevan langsung atikah ni.. hihi.. pernahkah anda mengalami simptom2 ini?? Orang kata kalau cemburu tanda syg ek?? Sape xsyg kwn!!! keluarga sndiri apatah lagi kn..

So.. apa yang perlu dilakukan apabila timbul perasaan CEMBURU??merajuk?? hish…ni bukan penyelesai masalah, tapi membesarkan masalah..hihihi.. Biarkan saja?? Btul jgk.. dah bnda yg xde kaitan pun nk bawak cemburu jgk.. meletihkan jiwa raga je kn??? Xmampu nk lupa kan atau membiarkan perkara berlalu?? Hmm.. apakata betulkan niat dan perasaan hati sndiri. Try sandarkan semuanya pada Allah.. pasti akan mendapat ketenangan abadi.. oH.. baru la bahagia bukan??baru la hati akan tetap berbunga-bunga.. cuti pun dpt dinikmati.. oH seRonok!

Cuti Vs Budak2

Hmmm berfikir-fikir apakah perkara paling bermanfaat yg sy lakukan yek sempena cuti kali ni??bagaimana dgn anda?? Eh xyah declare sini… ckp je dlm hati, hanya Allah Maha Mengetahui.. semoga segala sikap baik kalian di balas dengan pahala yg sgt besar disisi Allah s.w.t .. urus niaga plg MAHAL tu.. mesti semua nk berebut kn.. tp yg sedihnya bile time malas tu.. Allahuakbar.. Hanya DIA paling memahami :D

Cuti kali ni, xbyk bezanya dengan sebelum ni.. ape sy buat hanyalah memerap di dalam umah!!! Yeah, sgt seronok! Skrg sy kt kt umah kakak sy kt ampang pn sama jek.. MEMERAP DALAM UMAH.. hihihi.. inilah kerja saya sejak dulu sampai skrg.. skrg dah dpt 14 org anak buah secara rasminya.. 2 teruna dan dara baru telah lahir xjauh beza harinya.. alhamdulillah.. so paham2 je la.. ke mana2 saya pergi memang xboleh lari dengan BUDAK KECIK!.. bermain dgn najis, muntah, air liur, air kencing.. aduhai..kdg2 rs nk larikan diri jea..tp sy sentiasa dikejar.. hihi.. xdela.. seronok je ngn bebudak ni.. ngan diorg la nk main kejar2, nk marah, nk jadi bos, nk bermanja, rs disayangi, bergelak ketawa.. kdg2 rs cam diorg ni cam anak saya dah.. tp hakikatnya TIDAK. Seronok tu mmg seronok.. tp bile tibe tyme diorg nangis, demam,, aduhai.. kesabaran ku meninggi.. tp apekan daya.. mereka masih tidak tahu pape.. hanya tau bermanja, bermain, menangis, bergelak ketawa, menyusahkan org tua dan pada masa yang sama MENGHIBURKAN HATI dan MENENANGKAN JIWA.. ^_^

Sy dtg kl.. rindu bdk2 kt klate.. kt sofea yg byk mulut tp suke sgt duk dekat ngn sy n cium pipi sy, adam yg suke je ikt ckp ciksu dan xmlawan sgt dah skrg especially bile bab tukar stesen tv..hihihi, najwa yg sgt suka bermanja dan melentokkan diri dekat saya, akrom yg suka main tumbuk2 ngan saya.. sakit tau..ganaz sgh!!, aiman yg sangat baaaaik.. dia xkn nangis kalo xde mslh samada nk susu or kencing or berak.. rindunya kat mereka..

Tapi rabu ni nk blk klate ase syg sgt nk tglkan bdk2 kt kl ni plak.. seronok tau main ngan nadhirah yg seolah br mndpt kwn baik ngn ciksu die..hihihi.. sy mrh mcm mn pun die still nk baik gk.. pastu kami gelak sama2.. ^_^ amir plak semenjak demam sgt suka baring atas ribaan sy.. kesian, mak die br bersalin dan xdpt bg sepenuhnya kasih syg.. ciksu die la tmpt bermanja skrg.. tp dah nk blk.. kesian plak.. kalau along+imran tu die juz reti nk pujuk nk pinjam hp sy wat main game.. tah pape la.. hihihi.. bdk2 besar dah xreti dah saya nk main2.. cam iwan ok lg.. die suke sgt ckp n layan sy.. best tau bermanja ngan iwan.. sgt petah berckp.. lain plak ngn anis yg garang semacam.. mcm singa.. hish.. tiru perangai sape agknya.. sayakah?? Hihihi.. yeke? Sangat seronok bile semua ank2 buah bersama.. nk marah pn ade bile diorg sepah2kan umah.. aduhai.. sabar2..!!

Cuti kali ni,, ma saya ckp dah xleh jadi mcm puteri raja dah. Kena wat mcm2.. xsure la pas tak ujian kelayakan ma saya ni.. masa awal2 blk bbaik bukan main, skrg dh nk ragging sy.suh msk, jg ank2 buah, kemas2 dsb. Kononnya kalu besok tibe2 ade org meminang blh kawin trus..hihi.. ade ke mcm tu?? Siapakah lelaki bertuah tu ?? hihi.. poyo je..bilakah tarikh rasmi yg Allah dah tetapkan utk saya jadi pendamping seorg suami.. hmmm tunggu dan lihat je la.. ape yg penting.. Yakin bahaawa Allah telah merancang yang TERBAIK.. so.. tunggulah!

Cuti Vs Result

Knp eh juz mulut ckp takut, tp hati xberdebar lgsg.cam tipu je.. debar sket jea.. 5%. Nih result plg xmndebarkan utk dinanti tp sbnrnya xm plg susah.. apekah petandanya?? Ah mls nk pikir.. biasanya mmg sy akan gelisah sepanjang hr bile dgr sal result.. kali ni rilek sakan.. TAK ADA PERASAAN.. tp lepas tgk result adik2 rasa berdebar tu pn datang.. bak kata NONI.. mcm senang jea nk fail.. nauzubillah..semoga nasib masih menyebelahiku dan Allah memandang usaha kami yang sangat sedikit tueee… Ya Allah.. Murahkan rezeki kami dan kurniakan kami kejayaan di Dunia dan di Akhirat.. Allahuamma amiiin

Cuti Vs Buku

Mak ai.. pantang nmpk kedai buku, mesti rs jea nk singgah.. kalo duit lebih ade jea buku nk beli.. hmmmm kdg2 pikir byk jea beli buku tp bc nye malas… hihihi..sampai mak saya dah larang. Jgn beli buku lg.. bcnya tidak..hihihi.. oh berazam.. BACALAH KAMU buku2 yg kamu beli tuh!!!ilmu sememamngnya tak mampu dibeli dengan wang berjuta-juta pun.. tp ilmu sy byk di buku jea.. hish..ilmu medik especially sgt perlukan byk pengulangan.. ulang dan ulang.. sama gk ilmu agama.. sbb tu mak sy kate, walaupun kita gi dgr ceramah agama yg kdg2 duk ulang bnda sama jea, bnda kita tau jea, tp sbnrnya kita selalu mudah lupa.. dengan selalu mendgr bnda yg sama br la kita mudah utk trima dan praktikkan.. sama jea semua ilmu.. perlu sntiasa bermain2 dengan ilmu br la melekat terbentuknya akhlak dan peribadi.. barula kena soal leh jwb :P

Okla.. mau menyediakan juadah berbuka.. doakan result sy!! Semoga semua urusan dipermudahkan oleh Allah.. Amiiin