رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Friday, February 20, 2009

rahsia air mata wanita


""Suatu ketika, seorang anak bertanya
kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu
menangis?” Ibunya menjawab, “Sebab ibu
adalah perempuan, nak.” “Saya tak
mengerti ibu,” kata si anak. Ibunya
hanya tersenyum dan memeluknya
erat. “Nak, kau memang tak akan
mengerti…”

Kemudian si anak bertanya kepada
ayahnya. “Ayah, mengapa ibu
menangis?” “Ibumu menangis tanpa sebab
yang jelas.” sang ayah
menjawab. “Semua perempuan memang
sering menangis tanpa alasan.”

Si anak membesar menjadi remaja, dan
dia tetap terus bertanya-tanya,
mengapa perempuan menangis? Hingga
pada suatu malam, ia bermimpi dan
bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah,
mengapa perempuan mudah menangis?”
Dalam mimpinya ia merasa seolah
mendengar jawapannya:

“Saat Ku ciptakan wanita, saya
membuatnya menjadi sangat utama.
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan
seluruh beban dunia dan isinya,
walaupun juga bahu itu harus cukup
nyaman dan lembut untuk menahan kepala
bayi yang sedang tertidur.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat
melahirkan bayi dari rahimnya, walau
kerap berulangkali menerima cerca dari
si bayi itu apabila ia telah membesar.

“Kuberikan keperkasaan yang akan
membuatnya tetap bertahan, pantang
menyerah saat semua orang sudah putus
asa.

“Ku berikan kesabaran jiwa untuk
merawat keluarganya walau dia sendiri
letih, walau sakit, walau penat, tanpa
berkeluh kesah.

“Kuberikan wanita perasaan peka dan
kasih sayang untuk mencintai semua
anaknya dalam kondisi dan situasi
apapun. Walau acapkali anak-anaknya
itu melukai perasaan dan hatinya.
Perasaan ini pula yang akan memberikan
kehangatan pada anak-anak yang
mengantuk menahan lelap. Sentuhan
inilah yang akan memberikan kenyamanan
saat didekap dengan lembut olehnya.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk
membimbing suaminya melalui masa-masa
sulit dan menjadi pelindung baginya.
Sebab bukannya tulang rusuk yang
melindungi setiap hati dan jantung
agar tak terkoyak.

“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan
kemampuan untuk memberikan pengertian
dan menyedarkan bahwa suami yang baik
adalah yang tak pernah melukai
isterinya. Walau seringkali pula
kebijaksanaan itu akan menguji setiap
kesetiaan yang diberikan kepada suami
agar tetap berdiri sejajar, saling
melengkapi dan saling menyayangi.

“Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata,
agar dapat mencurahkan perasaannya.
Inilah yang khusus kepada wanita, agar
dapat ia gunakan bila masa pun ia
inginkan. Ini bukan kelemahan bagi
wanita, kerana sebenarnya air mata ini
adalah “air mata kehidupan.


barula saya paham knp saya+ ma sgt2 mudah menangis.. ayyo..

mesti ma pn tgh nages windu ank die.. hihi..
rindunye kat ma.. smlm mimpi kt ma +abah skali.. T_T
hari tu ms ma nk tido..
ma miskol suruh tikah kol dia la tue..
lps kol.. ma kate dah nak tido..
mesti sunyi sebab xde orang dah teman ma tido..
tikah duk jauh.. huhu..
tiba2 rasa nak blk.. isk3..
xm3..
rabbuna Yunajjah

12 comments:

  1. hehe~
    eman pn mudah nangis gak!

    ReplyDelete
  2. huhu.. knape ek eman??
    masalahnye klu tgk cite kan..
    org len leh gelak.. tp tikah leh terharu menangis.. wawa.. sll berair mata.. especially bile msk bab mak ayah dan anaknya.. kwn2.. dan kisah suami isteri serta adik bradik.. wawa..better xya tgk cite la kn?? heehe.. bek study.. kompem xnanges..

    ReplyDelete
  3. huhu~
    nangis sbb menghayati la.
    klw study bleh tambah ilmu n lg dapat hayati klw kte penah dgr ttg kes tu.
    pape pn, stp yg kte baca wlpn x masuk xm, mesti ada gunanye nnt.

    ReplyDelete
  4. ye..betul tu eman.. yg pntg niat blaja tu kena ikhlas kerana Allah.. barulah input tu dpt dan pahala pn dpt!

    im curious wif anonymous la.. mmm.. mst ade org nak main2 kn?? sape org tanta?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.. nice post.. izinkan ana link blog ni dlm blog ana, yer.. betulkan ejaan nama kalau salah..

    Moga masing2 beroleh manfaat untuk kebaikan bersama..

    ReplyDelete
  6. Tapi tak faham jugak nape saya ni susah sangat nak mengalirkan air mata walaupun hati ini adakalanya sangat sedih....

    ReplyDelete
  7. to mohammad noor:

    tafaddhal akhi.. boleh je..
    tp sy ni masukkan entry tah ape2 je byk.. hihi...
    tp semoga setiap perkara dpt kita renungi utk diambil pengajaran..
    dan diperbetulkan sedaya yang mampu..kalau ada yg xbetul kt post sy.. perbetulkan sy.. jazakallahu khairan kathiran..

    ReplyDelete
  8. to Ahmad Iesa:
    kurangnya menangis menandakan kerasnya hati??hihi..anta xperlu nk nangis bnda2 remeh pn eisa.kang xmacho plk.mungkin ciri2 susah utk menangis telah diciptakan allah sebagaimana kaum adam diciptakan utk memikul sutu tgjwb yg sgt besar di bumi Allah ni..kalau pmpuan dan laki sama2 nangis.. sape yg nak berdiri untuk menegakkan keadilan.hihi..
    pernah bc x kat iluvislam
    menghias diri dgn menangis.. menangislah kerana tergetarnya hati bila mendengar nama ALLah.. tu kan ciri org2 mu'min.. tp diakui.. sgt susah.. byknye menangis bnda remeh..hihi..

    ni link tuk artikel menghias diri dgn menangis:

    http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1232

    ReplyDelete
  9. menangis???

    kita sllu mngis krn perasaan kn??

    tapi amat ssh untuk mnangis bila berslh ngn DIA...

    ReplyDelete
  10. mmg sgt2 diakui.. huhu..
    byk ikut perasaan jgk sbnrnye.. sbb kita xmenghayati sgt lagi.. kita xnampak apa ganjaran bakal diperolehi kalau wat dosa2.. dlm quran ada sebut.. bila dah masuk neraka or masuk kubur br la manusia akan sedar dan ingin kembali ke dunia utk beribadat.. tp masa xboleh pusing dah la..huhu..

    ReplyDelete
  11. hihi. maybe tak nangis depan org kot. belakang2 sape tahu kan. Jangan sangka kita beriman sehingga kita diuji. Allah akan uji setiap org adakalanya dengan kesedihan, kesempitan hidup, penyakit dll. Org beriman takkan berputus asa dari rahmat Allah tau...

    Kesenangan yang datang
    Tak akan selamanya
    Begitulah selepas susah ada kesenangan
    Seperti selepas malam datangnya siang
    Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

    Gunakan kesempatan untuk kebaikan
    Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
    Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
    Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

    Jangan difikir derita akan berpanjangan
    Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
    Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
    Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

    Ujian adalah tarbiyah dari Allah
    Apakah kita ?kan sabar ataupun sebaliknya
    Kesenangan yang datang selepas kesusahan
    Semuanya adalah nikmat dari tuhan

    ReplyDelete
  12. mmm jazakallah eisa..
    pagi ni rs berat sgt kat hati ni..
    rasa nak mengeluh je..
    rasa nk stop wat sme bnda..
    tp tikah sedar.. ujian memang tarbiyah dari DIA..
    dan kita perlu sabar..
    boleh3.. i CAN do it..
    insyaAllah.. DOAKan.. T_T

    ReplyDelete

^___^