رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Tuesday, February 10, 2009

merilekskan minda.. ter'update'.. huk3

hari ni.. kami yg tinggal berdekatan dgn kuliah seperti biasa keluar lmbt.. ternampak dr luar tingkap seperti renyai2 hujan..oh hujan rupanya.. kami kalut2 berjalan sbb lmbt ataupn sbb hujan??? both of 'em.. hihi.. hujan di mesir xseperti di malaysia.. di malaysia.. hujan die kalau lebat tu semacam jek.. kalau hujan lebat pn lmbt nk berenti.. tp di mesir..kalau kite tgk kt luar mcm panas.. xmustahil keluar je pintu rumah akan hujan lebat dgn tiba2.. dan kalau sedang hujan lebat.. dlm ms 2-3 saat.. hujan blh berenti.. tu lah HEBATnya CIPTAAN ILAHI.. subhannallah..

setelah selesai menjawab beberapa soalan MCQ dan WRITTEN xm... atikah dgn wajah yg tersenyum dan bersemangat keluar dr dewan kuliah.. itu xbermakna atikah blh menjawab dgn cemerlangnya.. tp kepulangan dia dr dewan kuliah adalah dgn semangat baru.. 8 papers to go.. atikah tidak blh berpaling kebelakang. dan 2 papers yg dah tamat riwayatnya perlu dilupakan dl. sebab dia sudah cuba sedaya yg mungkin. dan segala result yang keluar nanti adalah rezki dia buat kali ini.. samada baik atau buruk.. dia kena redha dgn segalanya.. ini cumalah ujian dunia menjanjikan kesenangan dunia dan akhirat jua kalau betul niatnya.. insyaAllah..

atikah sedar.. perjuangan dia di bumi anbiya' xkan abes.. dan akan disambung pula di bumi malaysia yg aman dan damai.. dan berputus asa tidak akan sekali2 menerjah pikiran dia.. even di saat dia down.. dia perlu kembali ke alam realiti.. sbb Allah jugak tidak suka pada mana2 hambaNYA yg berputus asa.. dan

Allah ada berfirman [at-thalaq ayt 2-3]

"barangsiapa yang bertaqwa kpd Allah, nescaya DIA akan menjadikan bgnya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka dan barangsiapa yang bertawakal kpd Allah, maka DIA itu cukup bgnya... "

dan [84:6]

"hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja bersungguh2 menuju Tuhanmu. maka, kamu pasti akan menemuiNYa"


so bolehlah kot muhasabah blk.. di mane kite nk tinggalkan Ghayah Hayah(visi vS Misi ) kite sebagai hamba ALLah.. sememangnya dunia sekadar pinjaman dan bersifat sementara.. jadi kita xboleh bersedih hati dgn dunia nan sementara.. tp perlu byk bersedih dgn dosa2 yang kita lakukan di dunia.. sbb amalan2 itu nanti bakal dihitung di hari perhitungan bersama bermacam2 jenis manusia.. dan semua yang berada di sekeliling kita bakal menjadi saksi atas apa yang kita telah, sedang dan akan lakukan.. indahnya kan andai konsep ihsan di amalkan... mmmm..

perjalanan pulang dgn hujan yang lebat diteruskan jua.. kedua2 jam pemberian kakak2 telah habes bateri?? mmm.. y at de same tyme?? wallahualam.. dah tamat riwayatnya.. so hbs la fungsinya kn.. n blh terjadi dgn tiba2 jugak.. samala macam kita.. hidup bergembira pn.. kalau masa tgk movie ke.. masa main game ke.. masa bergurau senda melampau2 ke.. masa 'enjoy2' la.. xmustahil jugak nyawa kita boleh tercabut dgn tiba2 oleh Allah.. bila DIA kata kun fayakun.. maka.. jadilah ia.. " dan ssghnya org yang plg bijak itu adalah org yang mengingati mati dan bersedia menghadapinya" so... mahukah kita jadi bijak?? huk3.. mati.. risau.. tp lagha jg.. mmmm..

seperti biasa.. setelah hbs setiap paper xm... insyaAllah atikah nak beristiqamah dlm hal ni.. ank bongsu kesayangan akan try kol ma tersayang.. smlm ma anta msg.. ma kata rindu kat anak dia sorang ni..rindu ma jugak!!! panggilan telefon itu pasti menjadi ubat untuk segala2nya.. ubat rindu dan ubat hati ni jugak.. soalan yg xpernah xditanya.. ma sihat? masok gapo? bdk2 duk wat gapo?? hehe.. rindunya pada si kecil di rumah.. blk bulan 8 ni.. insyaAllah saya blh tgk 4 org ank buah br... campur2 semua.. dpt la 14 org anak buah.. alhamdulillah.. semoga semua sihat2.. membesar dgn baik.. dan menjadi insan yang berjaya dunia dan akhirat.. semoga mereka semua berada di bawah keberkatatan ilahi jgk... along yg sedang belajar di darjah 6 bakal menghadapi ujian UPSR.. dia skrg sdg aktif tibe.. jadi wakil main chess utk daerah sepang.. main sukan.. n persatuan.. dan rajin belajar.. alhamdulillah.. biarlah dia berjaya dlm ujian nanti..dan saya harap.. aisyah umirah berjaya masuk KISAS nanti.. Allahumma amiin..


gmbar ma masa nk g mekah.. nangis le tue.. hihi






dan anak2 buah yg lain.. najwa, adam, sofea, iwan.. semua makin besar.. ma kata dah rajin nak belajar mengaji ngan ma dan dah byk ingat jgk..alhamdulillah.. saya suruh diorg ngaji iqra' dlm tepon.. hehe.. sronoknya bile bersama mereka.. blh gk saya buli!! hihi..rindu kat mereka.. T_T tadi ckp ngan najwa.. akrom.. along.. iwan.. semua tnye..
"ciksu, bile nk balik??? nanti ciksu blk la umah nenek.."
alahai.. kalaulah mereka mengerti di mana ciksu mereka berada... mmmm.... iwan pulak mintak unta byk2.. bile disebut nk bg buku jek.. merengek2 bdk tu.. hihi.. insyaAllah. smeoga semua orang sihat walafiat dan berbahagia di bawah keberkatan ilahi selalu.. Allahumma amiiiin..


itulah.. xm2 ni.. bile ingat famili.. sejuk hati.. tenang je rasa.. inilah sumber kekuatan saya jugak sbnrnya.. harapan yang diberikan menjanjikan saya supaya jgn berpaling ke belakang.. tp tgklah kedepan.. dan majulah dgn kebahagiaan semua org.. mereka semua mmg sayangkan saya..saya pn sayang mereka semua.. ^_^


k la.. kena study untuk physio pulak..






bahagianya melihat wajah pejuang palestin yang syahid ni..

Banyak ayat-ayat al-Quran dan hadith Nabi saw yang memberitahu tentang kelebihan orang yang mati syahid.

"dan jangan sekali-kali Engkau menyangka orang-orang Yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (Mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka Dengan mendapat rezeki;(dan juga) mereka bersukacita Dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) Yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira Dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam Yang sedang berjuang), Yang masih tinggal di belakang, Yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (Iaitu) Bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
171. mereka bergembira Dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), Bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang Yang beriman".

AALI IMRAN=169-171


"dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa Yang terbunuh Dalam perjuangan membela ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang Yang hidup (dengan keadaan hidup Yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya".

AL-BAQARAH=154





p/s:hayatilah lagu favourite sy ni.. xm2 macam ni.. macam mane hubungan dgn Allah?? dgn manusia sekeliling?? ^_- mmm hablu minallah hablu minannas..
k la doakan sy.. ^_^

4 comments:

  1. MashaAllah...

    Semoga berjaya dalam examnya, ya Atikah...

    Betul, keluarga itu pendorong semangat terbaik selalunya...

    Oh, kamu anak bongsu rupanya, padanlah... hehe...

    Subhanlalah, tenang tengok wajah2 syuhada' tu semua...

    seperti sudah nampak syurga, kita ini bagaimana pula... semoga matinya kita juga dalam iman...

    ReplyDelete
  2. jazakillahu khairan kathiran kak balqis..
    jgn lupa doakan sy dlm solat.. ^_-
    sanah helwa ya gamilah.. da tue setaun. hihi..

    ape yg padanlah dgn anak bongsu????
    mmmm 0_0
    prominent ke sifat sy.?? hihi

    ReplyDelete
  3. xse update blog ni sokmo deh.. update preparation ke xm, ade2 je virus yg leh kaco persediaan ni...

    ReplyDelete
  4. la.. kene la rilek2 minda sket.. jgn bg stress.. xelok stress sgt.. hehe..
    ade2 ke excuse die

    ReplyDelete

^___^