رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Sunday, December 28, 2008

panduan wanita solehah

Tanda-tanda perempuan yang baik maruah dan akhlaknya :-

  1. Berakhlak dengan Allah swt. Contohnya seperti tekun dan bersungguh-sungguh beribadat, sabar dalam menempuh kesusahan daripada Allah swt. dan dalam mengerjakan perintahNya. Sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah dan banyak berzikir.
  2. mentaati suaminya, redha dengan pemberian suaminya, melayan suami dengan baik, bersopan santun dalam segala percakapan dan tindakan, menjaga aurat dan kehormatan diri dan memelihara maruah suami.
  3. berakhlak dengan ibubapa, memuliakan mereka serta membantu dan menyenangkan mereka. Berusaha mengajak mereka kepada kebaikan dan kerdhaan Allah.
  4. baik pergaulannya sesama rakan, jiran dan masyarakat sekeliling. Tidak mengganggu dan menyakiti merekammalah membantu dan memudahkan mereka dengan apa yang termampu.
  5. tumpuan hatinya ialah untuk memperbaiki akhlak,mengurus rumahtangga dengan baik, memelihara ibadah dan menjaga hubungan dengan manusia.

Tugas-tugas isteri didalam rumah :-

  1. Hendaklah sentiasa bersihkan rumah.
  2. Sediakan makanan yang disukai oleh suami tanpa disuruh atau diminta.
  3. Sediakan makanan yang disukai oleh suami.
  4. Menjahit pakaian untuk suami dan anak-anak.
  5. Mencuci pakaian suami dan anak-anak. Pakaian yang telah dibasuh hendaklah dijirus supaya suci mengikut syariat.
  6. Menjaga harta suami, tidak menyerahkannya kepada orang lain tanpa izinnya.
  7. Mendidik anak-anak menjadi manusia yang beriman agar tidak membebankan ibubapanya di akhirat kelak.
  8. Menjadi penghibur kepada suami ketika dia berada di rumah dengan memberi layanan yang baik. Seorang isteri dan ibu hendaklah menjadikan rumahtangganya seperti syurga buat suami dan anak-anak. Tanggungjawab wanita tersimpul dalam sebuah hadith rasulullah s.a.w.

“ Apabila seorang wanita menunaikan kewajipannya terhadap tuhannya, mentaati suaminya dan menggerakkan peralatan tenunannya, maka seolah-olah ia membaca tasbih terus menerus. Dan selama mana berkekalan alat tenunnya itu pada tangannya maka seolah-olah ia solah berjemaah. Apabila ia menjerang periuk untuk memberi makan kepada anak-anaknya nescaya Allah s.w.t menggugurkan segala dosanya (melainkan dosa besar).”

3 comments:

^___^