رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Monday, May 18, 2009

bersemangat!!!

yeay.. hari ni happy2 day.. xnk jadi mcm smlm dah. xnk jadi pelajar yg xreti bersyukur.. xnk xconcentrate ms lecture lg dah.. duk pikir benda lain jek tikah nie.. nmpk konon bersgh2 tp sbnrnye pikiran melayang tah ke mana.. astaghfirullahal aziiim.. apa nak jadi nie ye?? ^_^ xjiddiyah!!! nk kena rotan nie.. isk3...

tadi dpt ayt tasyjik(kata-kata smgt) dari nik nabilah.. ahaa.. semua bercita2 nak jadi muslimah bkn.. tp perjuangan seorang muslimah dan mujahidah sgt jauh. dia akan diuji dgn bermcm2 ujian. dia jgk perlu set mane matlamat dia dan perlu btl2 bermujahadah.. wah!! ingat senang ke nk bermujahadah?? kata kt mulut, tulis kt blog sesenang jari yang beralun laju di keyboard..okeh la..hari ni teringin nak share something.. ptt xupdate blog.. tp dari saya duk pikir benda yg bukan2.. lebih baik sy buat suatu perkara yg berpekdah merenung dalam2 ke dalam diri sndiri ni..banyak silapnye..tp pengasih Allah, kita masih dipanjangkan umur utk terus hidup utk cuba kembali pdNya..

Sudah beberapa kali surah al-maarij diketengahkan dlm sc. Memang surah ni byk makna tersurat dan tersirat. Alhamdulillah nabi s.a.w meninggalkan al-quran dan as-sunnah sebagai panduan hidup manusia seluruhnya. Baginda sudah bersabda bahawa, kita sebagai umatnya di akhir zaman hanya perlu mengikuti dua perkara iaitu al-quran dan assunnah nescaya kta tidak akan sesat selamanya…jadi, ape lagi kawan2..??? masa nilah kita perlu bertadabbur surah2 dari setiap ayat al-quran kerana di situlah terdapat bukti2 kekuasaan Allah. Maha suci Allah Tuhan Maha Pengampun…

Nk diceritakan dm surah al-maarij yg menyentuh hati saya ni… Allah dah befirman kat ayat 1-3 tentang azab Allah yang sering dipersoalkan dan Allah dah berjanji ssghnya tiada seorg pun mampu menolak azabNya. Apakah azab Allah?? macam2..api neraka salam satunya yg plg besar.. tp sebelum smpi masanya dihumban ke dalam api neraka yang maha dahsyat sebagaimana diceritakan senadainyalah sebesar biji sawi /sebesar zarah(lupa+tlg betulkan) jatuh api dari api neraka itu,nescaya hancur leburlah bumi seluruhnya.dahsyat sgh!!!tp sebab kita masih xnmpk apakah itu api neraka, kita masih berani nk wat mcm2 perkara. Perkara maksiat, perkara lagha.. astaghfirullahal aziiim..

seandainya Allah menampakkan semua yg ghaib tu pada kita sebagaimana perundangan negara di mana2 pun sbg cth: kalau menjual dadah akan dihukum gantung, kalau mencuri, masuk jel.. jadi org2 pun takutlah, wat kesalahan sembunyi2 jek takut diketahui pihak penguasa. Haaa Allah tu ada di mana2.. Dia Maha Melihat Maha Mendengar segala-galanya even apa yang tersimpan dalam hati dan sanubari kita. Subhanallah!!! Setiap langkah, setiap sendi, setiap detik dalam hati dikira sebagai amalan. Tp Allah Maha Penyayang, kalau niat wat jahat selagi xbuat, tidak dikira dosa. Sebaliknya kalau niat baik, dah dapat pahala andai xmampu nk laksanakan benda baik tu..

Sebelum masuk neraka, pasti akan ada siksaan kubur yg sgt dahsyat. Bygkan kalau byk wat dosa2… nescaya akan sempitlah kubur kita, gelap gelita keseorgn.. takutnyee.. bygkan kalau kite selalu tgk cite hantu.. even umh kita besar, ada kwn2 lg kt dlm rmh yg sama tp diorg dalam bilik diorg.. tp kita duk jauh sikit dan nk ke dapur sorg2 kdg2 tu rs seram?? Mesti pernahkn rs mcm tu? (PENAKUT.. hehe) Tp kubur ni lain…. Dah la duk sorg, gelap gelita, sempit menghimpit seluruh tubuh kita smpi mungkin akan hancur tulang-belulang kita, dahsyat lg ade ular membelit tubuh kita.. kala jengking besar.. dan byk lg..isk3.. takut jgk..

Ayat ke 4: para malaikat dan jibril menghadap tuhan sehari=50 000thn. Tau x ape yg saya terpikirkan?? Betapa singkatnya kehidupan kita. Kalian perasan x? 1 hari kat ‘sane’=50 000 tahun.. subhanallah. Maknanya hidup kita plg lama 60-70 thn kot kalau sempat tua la.. nilai 60 thn dgn 50 000 tahun tu sgt jauh berbeza… jadinya hidup kita Cuma 0.00000000………..1 je dari kehidupan di akhirat. Sebab apa yg pasti kita xtinggal di akhirat selama sehari.. malah selama2nya.. Allahuakbar..Maha Pemurahnya Allah!!! Mcm mane Dia boleh kasi kita hidup selama 60-70 tahun je untuk beramal, tapi kalau cukup amalan, xwat dosa, xwat jahat kat org… Allah janjikan syurga.. syurga yang kekal selamanya. Cuma perlu mujahadah selama 60 tahun. Kalau sempat la.. kalau esk mati tu, semoga kita mampu bertaubat mlm ni.. Allahumma amiiiin. Semoga mati kita semua dalam husnul khatimah.

Kena bersyukur sbb hari ini kita masih hidup untuk beramal bukan wat lbh byk maksiat.. Beristighfarlah spy hidup kita tidak berpandukan nafsu semata-mata, supaya hidup kita xbyk wat dosa.. nanti xpasal-pasal panjangnya umur kita untuk kumpul dosa.. selama hayat yg singkat ni jgk Allah menguji hambaNya samada nk kumpul amalan utk masuk neraka ke x.. syurga tu sgt indah, xterbyg. Bygkan kalau pergi hotel 5 bintang, semua free atau g mane2 tmpt pelancongan yg sering di label sebagai syurga dunia, nescaya syurga akhirat itu berjuta2 malah lebih bndingannya lg.. Subhanallah..

Ayat selepas tu Allah dah kate suatu yang nyata, kelak hari balasan, tiada seorg pun mampu menolong kita, sahabat? Keluarga? Anak2? Semua xmampu nk tolong kita dari azabNya yg pedih. Semua datang dari kita... hmmm semua dari kita.kita menentukan segalanya. Mcm xm la. Mane blh meniru.. so kita je boleh berusaha. Kalau kita malas nak baca buku, mestila xdpt jwb xm dgn baik.. aih.. teringatkan xm ni.. gerun plak.. hihi.. tp xpe.. hari ni saya nk kuatkan tekad.. bak kate noni.. kuatkan azam.. yerp.. saya akan cuba sedaya upaya...

Ayat 18:apabila ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah… hihi.. migha, nieda, iman pasti akan tersenyum bc ayt ni.. yer… sy byk berkeluh kesah dgn kalian, jazakillah sbb sudi mendgr.. sudi memujuk.. eceh, manje la plak.. hihi.. ^_^ saya sayang korang.. pershbtn ni. Sy xkisah kalu org kate kite assobiyah.. ngeh3.. tp kita campur smua org.cuma Masing2 ada minat masing2.. mestilah dalam ramai2 ada yang mempunyai kehendak dan kemahuan yang sama. Dan tikah rs kita ada persamaan.. sama mcm ahli bait sy jgk, even ade je yg berbeza, tp ada byk jgk yg sama.. sebab tu kita ditakdirkan bersama.. ^_-

Berbalik pada keluh kesah.. kita mengeluh setiap kali wat assignments.. yerla mmg byk.. setiap subjek ada assignments.. ada 8 subjek kne wat tmbh ngn PBL bg setiap block.. mengeluh jgk diri tiap kali nk present sbb ade yg malu nk ke depan… bila nk xm, aih.. byknye nak bc….bila bawab wat bising di library… bila lalu jalan nk g university setiap kali ada tompok2 tahi manusia(eiiii..).. bila ada wajibat perlu disiapkan.. bila time bz n perlu wat sc… bila segala kemahuan tidak dituruti.. ahaa… tu baru sikit.. byk lg sbnrnye.. . tu la antara sifat2 kita yg Allah dah tetapkan.. manusia itu suka berkeluh kesah. Xmahu sy nk tgk2 jauh2.. tgk diri sndiri je.. ade satu cite psl keluh kesah.. tp dah lupe.. hihihi.. nanti sy try cari blk.iA.so agaknya mcm mn nk elak yea?? TAJDID NIAT balik ye.. Ssghnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah Taala.. insyaAllah.. saling memperingati..

untuk ayat slps tu.. mintak2 dijauhkan.. amiiin.mcm mane nk jauhkan?? Ayat seterusnya dah bgtau dah.. Allah tu Maha Pemurah, Dia xbg kita terkial2 atas dunia ciptaanNya keseorgan.. dari ayt 22-34 dah gitau cara dia.. so kawan2 blh rujuk ye.. serba sedikit adalah laksanakan solat, percaya hari pembalasan, takutkan azab Allah.... dan byk lg.. untuk dptkan kesan mendalam.. blh rujuk tafsir blk.. nk tafsir lg best.. blh download tafsir fi zilal kt www.dakwah.info

akhir sekali mintak dijauhkan kita dari jatuh pada golongan kiri yg Allah membiarkan kita terkontang kanting seorng sehingga jatuh pd lembah kehinaan. Nauzubillahi min zaaalik (ayat 42-44)

semoga, segala musibah yang berlaku hari ini, menjadi kifarah dosaku. Sahabat, byk hak kamu belum mampu ku tunaikan.. byk hak ibu yg belum terlaksana.. hak Allah lg2 banyak timbunannya..byk dosa2 kecil dan besar mungkin dilakukan sengaja tau tidak sengaja.. sesungguh, aku adalah insan hina, lemah lagi kerdil disisi Allah di bumi Tuhan Yang Maha Esa. Kalian sahabatku, doakan daku.. nescaya Allah Maha Mengetahui... Dia akan menjaga diri kita semua.. yakin!!! Hasbunallah Wanikmal Wakiiil..

semoga hari ini, saya semakin bersemangat, saya dah xmahu hiraukan pandangan manusia, ssghnya pandangan mereka itu amat tidak penting.. tp pandangan Allah itu sgt penting..itu ang sy perlu jaga.. hubungan dgn Allah.. ya betul nik nabilah, kita perlu berusaha meneruskan perjuangan ini..nescaya Allah sediakan ganjaran yg sangat mahal atas setiap pengorbanan yg masih sedikit.. Allah Maha Pemurah.. jom cuba beramal walau dgn hanya menyebut kalimah Lailaaha ilallah!!!

Atikah Kuat..

Atikah Boleh.. boleh.. dan Boleh..!!!!


8 comments:

  1. semangat2!! jange men2 agi!! gi study gih!!ingat niat kito!! jange bue maso wat bndo x pekdoh!!!

    sesungguhny manusia itu benar2 dlm kerugian..(Al-ashr)

    huhu..aku exam oral 26hb ni..doa kt ku ek..huuhu..
    miss u..

    ReplyDelete
  2. tikah yg selalu semangat...baco entry wat iman rase kn semangat gak..ngah3..err,x pelah org ckp kito assobiyah..yg penting kito serasi,kan kan..hehehe...susah senang kite b'sama insyaAllah...ok,jgn pikir2 benda yg ble lunturkann semangat sebb ia ble meracun diri sendirik jer...kesabaran dlm ujian Allah akan menjamin syurga..aminnnn

    ReplyDelete
  3. jom kite same2 smgt yer~!
    =D

    kak tikah pmbekal vitamin c.haha.
    ok.jupe esok

    ReplyDelete
  4. to dhah:

    insyaAllah sama2 kita doakan
    rabbna yusahhil..

    ehek.. i'll try my best xwat keje xpkedoh..
    jiwa kacau bab kate bdk 1 section... :D

    ReplyDelete
  5. to iman:

    jazakillah iman..
    uhuk... tu la.. byk pelru belajar bersabar..
    insyaAllah... sama2 try..
    thanks for everythings..

    ReplyDelete
  6. to migha:???

    ahaha.. kamu mau bodek sy bawak air oren hari2 yer.. insyaAllah selagi ada kudrat.. nanti kite minum same2 selalu okeh.. biiznillah

    ReplyDelete
  7. hoho~
    bersemangat!
    bile balik mesia tikah?
    eman lame x on9.
    tenet prob skt.
    cuti2 pn duk kat umah je tikah.
    klw x kat kelate, kt bangi.
    winduuu sama kamu.

    ReplyDelete
  8. yto eman:

    nak balik daa.. tp kene xm dlu.. hehe.. 8.0gos smpila.. insyaAllah,,

    windu kamu juga..
    take care
    tagg nti2 bls yea

    ReplyDelete

^___^