رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Thursday, December 4, 2008

al- ma'thurat


Al-Ma`thurat
(Al-Wazifah Al-Shugra)

أَعُـوذُ بِاللهِ السَّمِيـعِ العَلِيْمِ، من الشيطان الرجيم

Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang terkutuk

بِسْــمِ اللهِ الرَّحْمٰـنِِ الرَّحِِيـْمِ،
الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِــينَ، الرَّحْمــنِ الرَّحِيـمِ، مَالِكِ يَوْمِ الدِّيــنِ، إِيَّاكَ نَعْبُــدُ، وإِيَّاكَ نَسْتَـعِـينُ، اهدِنَــا الصِّـرَاطَ الْمُستَقِـيـمَ، صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيـهِمْ غَيرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيـهِمْ وَلاَ الضَّــالِّينَ
.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Segala sanjungan itu terpulang kepada Allah Tuhan semesta alam. Tuhan Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih. Yang menguasai hari balasan (Kiamat). Hanya Engkau sahaja kami sembah dan hanya kepada Engkau sahaja kami pohon pertolongan. Tunjukkan kami jalan yang lurus iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukannya jalan orang-orang yang Engkau murka terhadap mereka dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.

بِسْــمِ اللهِ الرَّحْمٰـنِِ الرَّحِِيم،
الـم، ذَلِكَ الْكِتَـابُ لاَ رَيْـبَ فِيـهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِيـنَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ، والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُِوْنَ، أُوْلآئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ، وَأُوْلآئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Alif, Laam, Miim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa; iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya). Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya. (Surah al Baqarah 1-5)

اللهُ لاَ إِلـَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، لَّهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ، مَن ذَا الَّذِي يَشْفَـعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِــإِذْنِهِ، يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيـهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ، وَلاَ يُحِيـطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِـمَا شَـآءَ، وَسِعَ كُرْسِيُّـهُ السَمٰـوَاتِ وَالأَرْضَ، وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِـيُّ الْعَظِيـمُ .

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatupun dari (butiran) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ، قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ، فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُـوْتِ وَيُؤْمِنْ بِاللهِ فَقَدِ اسْتَـمْسَـكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ، لاَ انْفِصَامَ لَهَا، وَاللهُ سَمِيْعٌ عَلِيْمٌ .

Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (utas ajaran agama) yang teguh serta tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

اللهُ وَلِيُّ الَّذِيـنَ آمَـنُـواْ، يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُـمَـاتِ إِلَى النُّـوُرِ، وَالَّذِيْنَ كَفَرُواْ أَوْلِيَـآؤُهُمُ الطَّاغُوْتُ، يُخْرِجُونَـهُمْ مِّنَ النُّـْْـورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ، أُوْلآئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ، هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ .
Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka. Mereka kekal di dalamnya. (al Baqarah :255-257)

للهِ مَا فِي السَّـمٰـوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ، وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوْهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللهُ، فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ، وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَـاءُ، وَاللهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah berdaya menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang Ia kehendaki dan menyeksa sesiapa yang Dia mahu (menurut undang-undang peraturanNya) . (Ingatlah), Allah Maha Berkuasa atas segala-galanya.


آمَنَ الرَّسُـوْلُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُـوْنَ، كُلٌّ آمَـنَ بِاللهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ، لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ، وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا، غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ .
(Ingatlah) Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, begitu juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, para Malaikat, Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): “Kami tidak membeza-bezakan antara seorang dengan yang lain dari para Rasul utusanNya.” Mereka semua (akur) dan berikrari: “Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat (kami) kembali.”

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْـعَهَا، لَهَا مَا كَـسَـبَـتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ، رَبَّـنَا لاَ تُـؤَاخِذْنَا إِن نَّسِيْـنَا أَوْ أَخْطَـأْنَا، رَبَّـنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْـلِـنَا، رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ، وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ، أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِيْـنَ .

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya (dibuat) olehnya. Setiap orang mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Doa mereka ialah) Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami!Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak berdaya memikulnya. Maafkanlah kesalahan kami, serta ampun-kanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (al Baqarah :284-286)


بِسْـمِ اللهِ الرَّحْمٰنِِ الرَّحِيـمِ،

(قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ، اللهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ . (3 كالي


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak. Ia juga tidak diperanakkan; dan tidak ada sesiapapun yang menyerupaiNya.” (3 kali)

(Surah al-Ikhlas :1-4)

بِسْـمِ اللهِ الرَّحْمٰنِِ الرَّحِيـمِ،
( قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، مِن شَرِّ مَا خَلَقَ، وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَـبَ، وَمِن شَرِّ النَّـفَّاثَـاتِ فِي الْعُقَدِ، وَمِن شَرِّ حَاسـِدٍ إِذَا حَسَـدَ . (3 كالي

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang mencipta sekalian makhluk; dari bencana para makhluk ciptaanNya; dan dari bahaya gelap apabila ia (merangkak) masuk; dan dari bencana kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada berbagai simpulan sihir; dan dari bahana orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya.” (3 kali)

(Surah al-Falaq: 1-5)
بِسْـمِ اللهِ الرَّحْمٰنِِ الرَّحِيـمِ،
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّـاسِ، إِلـٰهَ النَّاسِ، مِن شَـرِّ الْوَسْـوَاسِ الْخَـنَّاسِ، الَّذِي يُوَسْـوِسُ فِي صُدُورِ النَّـاسِ، مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ . (3 كالي
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. Yang Menguasai manusia; Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia; dari segala (bentuk) kejahatan para pembisik; penghasut yang timbul tenggelam, yang mencetuskan bisikan dan hasutan jahat ke dalam hati manusia. (3 kali)

(Surah al-Nas : 1-6)

أَصْبَـحْنَا (أَمْسَيْـنَا) وَأصَبَحَ (وَأَمْسَى) الْمُلْكُ للهِ، وَالْحَمْدُ للهِ لاََََ شَرِيْـكَ لَهُ، لاَ إِلـٰهَ إِلاَّ هُوَ وَإِلَيْـهِ النُشُـوْرِ (المَصِيْـرُ) . (3 كالي

Sesungguhnya kami hayati pagi / petang hari ini dengan kesedaran bahwa kerajaan (bumi dengan segala isinya) ini seluruhnya adalah milik Allah. Dan segala puji bagi Allah tiada sekutu bagiNya dan tiada Tuhan selainNya dan kepadaNyalah kami akan dibangkitkan / dikembalikan. (3 kali)

أَصْبَـحْنَا (أَمْسَيْنَا) عَلَى فِطْرَةِ الإِسْلاَمِ، وَكَلِمَةِ الإِخلاَصِ، وَعَلَى دِيْنِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَعَلَى مِلَّةِ أَبِيْنَا إِبْرَاهِيْمَ حَنِيْفًا، وَمَا كَانَ مِنَ المُشْرِكِيْـنَ . (3 كالي

Kami hidup di pagi / petang hari ini dalam suasana fitrah; dalam lingkungan kalimah ikhlas seraya menghayati agama Nabi kami Muhammad s.‘a.w dan dalam Millah (ajaran) bapa (datuk) kami Nabi Ibrahim yang bersikap (lurus) .Memang beliau bukanlah seorang musyrik. (3 kali)

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ (أَمْسَيْتُ) مِنْكَ فِي نِعْمَةٍ وَعَافِيَةٍ وَسِتْرٍ، فَأَتِمَّ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ وَعَافِيَتَكَ وَسِتْـرَكَ فِي الدُّنْـيَا وَالآخِرَةِ . (3 كالي
Ya Allah, pada pagi / petang hari ini kami (senentiasa) menikmati ‘afiat pemberianMu; (keselamatan dari bala bencana) dan terjaganya rahsia dosa-dosaku; maka oleh itu sempurnakanlah nikmatMu, ‘afiatMu dan pemeliharaanMu ke atas diriku; di dunia dan di akhirat. (3 kali)

اَللَّهُـمَّ مَا أَصْبَـحَ (أمْسَى) بِي مِنْ نِعْمَةٍ أَوْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَمِنْـكَ وَحْدَكَ، لاَ شَرِيْـكَ لَكَ، فَلَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ . (3 كالي

Ya Allah, nikmat apa sahaja yang aku kecapi dan diperolehi dari para hambaMu di waktu pagi / petang hari ini dari para makhlukMu; semuanya adalah dariMu jua; Yang Maha Esa dan Tidak mempunyai sekutu. BagiMu segala puji dan syukur. (3 kali)

يَا رَبِي لَكَ الحَمْدُ، كَمَا يَنْبَغِي لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ . (3 كالي

Ya Allah, ya Tuhanku, bagiMu segala puji seagung kemuliaan zatMu dan seagung kebesaran kekuasaanMu. (3 kali)

رَضِيْتُ بِاللهِ رَبًّا، وَبِالإِسْلاَمِ دِيْنًا، وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا وَرَسُوْلاً . (3 كالي

Aku reda Allah sebagai Tuhanku, aku reda Islam sebagai agamaku, dan Muhammad sebagai Nabi dan Rasulku. (3 kali)

سُبْـحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ، وَرِضَـا نَفْسِـهِ، وَزِنَةَ عَرْشهِ، وَمِدَادَ كَلِمَاتِـهِ . (3 كالي

Maha Suci Allah dan segala puji bagi Nya sebanyak bilangan ciptaanNya dan keredaanNya, dan seberat timbangan ‘ArasyNya, dan sebanyak dakwat yang terpakai untuk menulis kalimatNya. (3 kali)

بِسْـمِ اللهِ الَّذِي لاَ يَضُـرُّ مَعَ اسْـمِـهِ شَـيْءٌ فِي الأَرْضِ، وَلاَ فِي السَّـمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيْـعُ العَلِيْــمِ . (3 كالي)


Dengan nama Allah yang dengan namaNya akan terpelihara segala sesuatu di bumi dan di langit untuk dapat menimpakan bencana. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (3 kali)

اَللَّهُـمَّ إِنَّا نَـعُـوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ نُشْرِكَ بِكَ شَيْـئًا نَعْلَـمُهُ، وَنَسْتَـغْـفِـرُكَ لِمَا لاَ نَعْلَمُهُ . (3 كالي

Ya Allah, kami berlindung kepada Mu daripada (kejahatan) menyengutukan Engkau dengan sesuatu yang kami ketahui; dan kami mohon ampun kalau kami terlanjur menyengutukan Engkau dengan sesuatu yang tidak kami ketahui. (3 kali)

أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ . (3 كالي

Ya Allah, aku berlindung dengan kalimah firmanMu yang sempurna dari kejahatan apa-apa yang diciptakan. (3 kali)

اَللَّهُمَّ إِنِّـي أَعُوْذُ بِـكَ مِنَ الهَمِّ وَالحَزَنِ، وَأَعُـوْذُ بِكَ مِنَ العَجْزِ وَالكَسَلِ، وَأَعُـوْذُ بِكَ مِنَ الْجُبْـنِ وَالبُـخْلِ، وَأَعُـوْذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ . (3 كالي
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa sedih dan gelisah. Aku juga berlindung kepadaMu dari sikap pengecut dan bakhil serta dari cengkaman hutang dan penindasan orang. (3 kali)

اَللَّهُمَّ عَافِنِـي فِي بَدَنِي، اَللَّهُمَّ عَافِنِـي فِي سَمْعِي، اَللَّهُـمَّ عَافِنِي فِي بَصَـرِي . (3 كالي
Ya Allah, sihatkanlah tubuh badanku, sihatkanlah pendengaranku dan sihatkanlah penglihatanku. (3 kali)

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الكُفـْرِ وَالفَقْـرِ، وَأَعُـوْذُ بِـكَ مِنْ عَـذَابِ القَبْــرِ، لاَ إِلـٰهَ إِلاَّ أَنْتَ .
(3 x)
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kekafiran dan kefakiran. Ya Allah, aku juga berlindung kepadaMu dari seksaan azab kubur. Sesungguhnya tiada Tuhan selain Engkau. (3 kali)

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّـيْ، لاَ إِلـٰـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِـي وَأَنَـا عَبْـدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْـدِكَ وَوَعْـدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُـوْذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ مَا صَنَـعْـتُ، أَبُـوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِـكَ

عَلَيَّ، وَأَبُـوْءُ بِذَنْبِـي، فَاغْفِـرْ لِي فَإِنَّـهُ لاَ يَغْـفِـرُ الذُّنُـوْبَ إِلاَّ أَنْتَ . (3 كالي)


Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhanku, tiada tuhan selain Engkau. Engkaulah yang mencipta segalanya dan aku adalah hamba abdiMu. Aku berada dalam perjanjian denganMu dan ikrar kepadaMu yang akan aku laksanakan dengan segala kemampuanku. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari sebarang kejahatan yang telah aku lakukan. Aku akui dengan sebenar-benarnya segala nikmatMu ke atasku. Aku juga mengakui dosa-dosa terhadapMu. Maka ampunilah aku kerana sesungguhnya tiada yang boleh mengampunkan dosa-dosa (ini) kecuali Engkau, Ya Allah. (3 kali)

اسْـتَـغْـفِـرُ اللهَ العَظِيْـمَ، الَّذِي لاَ إِلـٰهَ إِلاَّ هُوَ، الحَـيُّ القَيُّـوْمُ، وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ . (3 كالي)
Aku mohon keampunanMu, ya Allah, tiada Tuhan kecuali Engkau yang sentiasa hidup dan sentiasa waspada ( jaga). (Ya Allah) aku bertaubat kepadaMu.

لاَ إِلـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْـكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْـدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٍ . (10 كالي

Tidak ada tuhan selain Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya, bagiNya segala kerajaan dan puji. Allah berkuasa terhadap segala-galanya (10 kali)

سُبْـحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِـحَمْدِكَ، أَشْــهَدُ أَنْ لاَ إِلـٰهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَسْتَـغْفِرُكَ وَأَتُــوْبُ إِلَيْـكَ . (3 كالي

Maha Suci Engkau, ya Allah, segala puji bagiMu; aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah. Aku pohon ampun dan bertaubat padaMu. (3 kali)

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، عَبْـدِكَ وَرَسُوْلِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ، وَعَلَى آلِهِ وَصْحْبِهِ، وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكُ، وَخَطَّ بِهِ قَلَمُكَ، وَأَحْصَاهُ كِتَابُكَ، وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنْ سَادَاتِـنَا أَبِي بَكْرٍ وَعُمَـرَ وَعُثْـمَانَ وَعَلِيٍّ، وَعَنِ الصَّحَابَةِ أَجْمَعِيْنَ، وَعَنِ التَّابِعِيْنَ وَتَابِعِيْهِمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . سُبْحَانَ رَبِّـكَ رَبِّ العِزَّةِ عَمَّا يَصِفُـوْنَ، وَسَـلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَـلِيْـنَ،
وَالْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ العَالَمِيْـنَ


Kelebihan membaca Al Mathurat:

1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.


selamat beristiqamah.. ssghnya amalan yg sedikit tp disusuli dgn istiqamah adalah lbih baik!!

4 comments:

  1. Assalaamualaikum adik atiqah...

    Ana mintak maaf sebab tak blh bg email ana dlm cbox baru2 ni..tqa jgn bgtahu org lain ye (janji), actualy ana dah bertunang..ana sayangkan tunang ana kerana Allah..sbb tu ana kena berhati2 skit dlm berhubung dgn muslimat, ana takut dia terasa hati...

    email ana> al_aarifin.blogspot.com

    Ana selalu YM, kalau nak add, insyaAllah ana accept...

    Hidup kerana Allah.

    ReplyDelete
  2. silap...email ana yg sebenarnya..

    al_aarifin@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. mohon permisi bu dibuat copy-ramuna

    ReplyDelete

^___^