رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Sunday, May 1, 2011

"the ultimate gift"

ini sebuah cerita.. maybe ramai dah tengok.. tp saya memang ketinggalan la kalu bab2 cerita ceriti ni.. ;D nk dijadikan rezeki nk tgk bila explore2 external HD ukhti hanun.. jzkk hanun.. sementelah saya mengalami insomnia yg semakin teruk.. ;( saya pun tgk ultimate gift ni sambil siapkan nota..

cite ni menggambarkan seorg lelaki manja.. hidupnya sangat senang mungkin disebabkan oleh harta warisan keluarga yang tidak habis2 .. prinsip hidupnya dunia ini perlukan duit untuk makan, pangkat, darjat,kuasa dll.. dan tanpa duit kita jadi orang paling tidak berguna di bumi.. dan hidupnya banyak berpandukan duit.. berjoli di sana sini menggunakan kad kredit yg dia ada.. waaaa masyuk kan? kalu la ada org kasi kad kredit camtu n boleh guna utk apa sahaja.. saya pasti ramai jgk kwn2 saya yg berkemampuan dan beroleh nikmat sedemikian.. tp insyaAllah prinsip keluarga saya tidak berhutang.. dan kad kredit mendatangkan riba yang agak tidak munasabah.. so eloklah kita sbg org islam menggunakan debit kad dan mengelakkan hutang.. oh.. ini hanya selitan.. ;D

okei berbalik kepada ultimate gift dimana heronya adalah Jason.. selepas kematian datuknya.. semua ahli keluarga berkumpul utk mendapatkan harta warisan.. namun, tiada seorg pn dpt menguruskan harta tersebut disebabkan akhlak2 ahli keluarganya yang teruk dan suka berjoli.. datuk jason risau seandainya harta itu akan habis sbb dijoli oleh kaum kerabatnya..

tp datuk memilih jason utk mendapatkan series of ultimate gifts!! di awal pembabitan jason utk dptkan ultimate gifts ni adalah demi nk dapatkan warisan harta datuknya.. of coz tujuannya berjoli dan berpoya2.. tp berbulan2.. hidupnya makin tersiksa.. dari seorang anak manja seolah2 big bos kini menjadi seperti buruh yang byk mengikut arahan.. satu demi satu permainan datuknya berjaya dilepasi sehingga akhirnya dia hampir dibunuh di tempat ayahnya meninggal di filipina kot..

tp.. akhirnya.. a new Jason.. dia menjadi seorang yang sangat bertimbang rasa, pemurah, baik hati,, berhati lembut, tidak pentingkan diri, bekerja keras, semakin matang, reti membuat keputusan.. semuanya hasil rancangan datuknya utk membina Jason yang hebat dari banyaknya hidup susah dan bekerja keras.. penghabisan cerita ini membuat saya menangis.. waaaa! ;( bes2..

hidup susah dan bekerja keras mmg boleh membina seorang manusia.. sebaliknya terlalu banyak bersenang lenang dan dimanjakan boleh melahirkan manusia yang tidak produktif dan sangat2 merugikan sumber manusia sehingga mungkin boleh merosakkan bumi yang semakin tua ini.. hmm rasa rasa ini cara terbaik jgk utk mendidik anak2... tp of coz.. kne tahu level anak2 kita dan jangan terlalu mendera sehingga mereka membenci kedua ibubapa mereka.. tp mendidiklah.. hmm bku tarbiyatul aulad xabes lg.. sorry dihah!!! nnti aku baca time2 free k... tp daku sgt menghargai buku itu.. jazakillah.. :))

erm value yang boleh diambil dalam cerita ini.. sejahat mana manusia pun.. pasti ada jg sifat baiknya utk di bina.. cuma perlukan masa utk berubah.. mcm saidina umar al khattab yg sgt10000x hebat dalam perjuangan beliau sehingga sanggup memikul air walaupun dimasa itu beliau adalah seorang amirul mukminin..

apabila ditanya "wahai amiirul mukminin, mengapakan negkau mengangkat air itu? biarlah kami sahaja yang menguruskannya..

ape jawab saidina umar?

"aku merasa aku semakin takbur, lalu aku mengangkat air ini untuk merendahkan rasa takbur itu"

subhanallah.. menangis saya tengok umar.. hebatnya para khalifah yang telah dijanjikan oleh rasulullah s.a.w akan syurga.. jadi kawan2.. apabila sifat2 mazmumah semakin merajai hati.. kembalilah kepada asal kita iaitu tanah.. astaghfirullahal azhiim.. semoga Allah ampunkan segala dosa2 kita..

No comments:

Post a Comment

^___^