رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Tuesday, April 20, 2010

terbaik segala-galanya?




benarkah orang yang mahu membina bait muslim perlu terbaik segala-galanya? perlu bersiap untuk segala macam perkara.. apa asas yang kita perlu ada sebagai manusia untuk membentuk keluarga mukmin, yang terbentuk didalam nya di mana terdapat suami, isteri serta anak-anak yang penuh dengan akhlak yang indah dan akidah islamiyah yang jitu?

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmatnya, bahawa ia menciptakan untuk kamu wahai kaum lelaki, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri. Supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu suami isteri perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedaran bagi orang-orang yang berfikir".

(Surah ar-Rum ayat : 21)


kalau melihatkan sang kucing.. apabila tibanya musim mengawan.. sesiapa saja diterjahnya utk berkasih sayang, bermanja, kemudian.. si betina akan mengandung dan beberapa bulan lahirkah beberapa anak kucing.. akhir sekali, si jantan akan menghilang ke mana-mana tanpa ada satu tggungjawab terpikul di bahu pun... senang bukan? inilah yang telah Allah tetapkan utk binatang yang tidak berakal... kita manusia dikurniakan akal bukan?

kenapa mahu membina bait muslim??

"saya dah lama couple, saya sangat cintakan si dia dan ingin teruskan hidup bersama si dia sehingga ke akhir hayat"

" saya sunyi dan perlukan teman berkasih sayang, teman yang mengambil berat, teman yang blablabla.."

"saya hanya mengikut segala aturan keluarga dan redha dengan ketentuanNYa"

"si dia terlalu mencintai saya dan terlalu baik dengan saya.."

dan.. pelbagai lagi jawapan akan diberikan oleh bermacam orang di dunia ni.. knp? sebab manusia semuanya mempunyai emosi dan fikrah berbeza... hanya manusia yang hidup berjemaah akan selalu cuba membentuk fikrah yang sama.. namun, emosi masih tetap sangat berbeza!

" ana berpendapat kita berkahwin mestilah demi meneruskan perjuangan dakwah, bukanlah kerana cinta"ujar ukhti.

hmmm bagaimana kalau cinta itu sudah berputik? sayang telah wujud? terbaeklah mereka.. saya sangat menyokong bait muslim begini dan ia langsng xmustahil.. memang banyak bait2 muslim wujud atas urusan dakwah.. demi ummah, demi kejayaan akhirat.. subhanallah.tp saya xmampu menjadi betul2 begini.namun, niat utk berkahwin mestilah bkn disebabkan cinta semata-mata.. tp perlu ada matlamat yang perlu kita tetapkan sendiri dengan yakin..oh! ia ALLAH SANGAT REDHAI.. bila punyai matlamat.. sedikit demi sedikit kita melangkah ke arah objektif-objektif yang ditetapkan.. insyaAllah..

"enti nak kawen.. enti mestilah buat lebih lagi... " ujar seorang ukhti sbg taazkirah sblm ke kuliah agama..

saya berfikir.. terkadang saya mengamuk sendirian di dalam hati. mestikah aku menjadi bagus segala-galanya??? mestikah saya lebih segala-galanya?? seolah-olah ada sebatang pisau mencarik2 jauh di lubuk hati..

"ok fine.. saya sememangnya tidak pernah sebaik kalian!kalian rajin berdakwah, rajin gi kuliah2 agama, bersemangat dalam usrah, bagus dan terbaek akhlaknya, blablabla... " bisik hati yang rosak punah dan hancur..

astaghfirullahal azhiiim... enti sedarkah enti sedang pikir ape ni haaaa?? {bisik hati}Ya Allah ampuni dosa-dosaku.. im trying my best.. saya tahu limit saya di mana.. kadang orang xtahu apa saya alami sebab saya banyak berdiam diri. dan semoga urusan ini sentiasa menjadi urusan saya dan Allah sahaja.. sebab saya belajar manusia tidak pernah sempuna dan seringkali silap.. jadi saya perlu berhati-hati dengan manusia.. tp dengan Allah.. DIA lah segala-galanya Maha Mengetahui Maha Mengasihi dan sempurna sifatNya.

tp alhamdulillah ada orang masih sudi mengkoreksi diri yang hina ini.. insyaAllah sentiasa berterusan bermuhasabah diri.. seriingkali saya suka berdiam diri.. kerana terlalu banyak berkata2 itu merosakkan dan menghancurkan diri malah orang lain juga..

sememangnya persediaan diri untuk membina bait muslim yang paling utama adalah ilmu.. terfikirkah kalian seorang lelaki asing, yang langsung tidak dikenali, tiba2 dengan satu lafaz akad sahaja menjadi manusia paling agung pada seorang isteri? manusia bergelar suami ini lebih agung dari ibu bapa sendiri yang telah membesarkan, mendidik dan mencurahkan sepenuh kasih sayang? sehingga rasulullah s.a.w sendiri bersabda kepada anaknya fatimah bahawa seandainya dia mahu seorang wanita bersujud, nescaya dia akan menyuruh wanita itu bersujud pada suaminya.. subhanallah.. semoga lahirlah fatimah kedua dalam diri yang hina ini..

konklusinya, carilah ilmu terbaek untuk kebahagiaan rumah tangga, ilmu dunia dan akhirat, belajar masak tp jangan berlebihan sehingga mahu tumpukan memasak saja.. ilmu kecantikan supaya sentiasa tampil cantik dihadapan suami tp bknlah bergaya diluar rumah untuk tatapan lelaki ajnabi.. ilmu menjaga kebersihan diri dan rumah supaya si suami dapat merasakan inilah rumahku syurgaku.. ilmu pengurusan wang dengan tidak berbelanja berlebihan dan membeli sekdar perlu serta banyakkan simpanan.. ilmu pendidika anak-anak muslim supaya mereka mampunya menjadi khalifah yang mukmin.. ilmu kesihatan supaya terbentuk tubuh yang kuat dan cerdas.. ilmu sosial supaya dapat bergaul dengan baik dengan bakal keluarga suami.. terpenting... bagaimana menjaga suamimu?? bagaimana menyenangkan hati suamimu? bagaimana menjadikan suami berasa di syurga?? kenapa? kerana redha Allah kelak ada pada redha suami.....~

semoga.. kalian2 yang mahu berkahwin.. betulkan kembali niat, berubah step by step.. semoga diri ini mampu.. im trying.. im not the best person ever..

Firman Allah S.W.T. di dalam surah at-Tahrim, ayat 6:

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.


semoga saya sentiasa tahu dalam setiap apa yang saya lakukan dan tidak hilang tanpa arah tujuan. Allahumma ameen

No comments:

Post a Comment

^___^