رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Wednesday, June 3, 2009

pantulan...



hari ni saya bukanla baru tersentak sebenarnya.. saya cuma baru tersedar diri.. sedar ape ye?? erm, saya hanya berada di 1/1000......0 dari dunia dan seisinya. siapalah saya untuk tidak memaafkan sesiapa.. sedangkan nabi mengampunkan ummatnya.. ALlah yang Maha Pengampun tu pun terima taubat hambaNya tau? cam dalam kisah ashaabul ukhdud.. sejahat2 manusia jgk la kita leh byg.. sanggup menggali parit melihat org2 yang beriman terjun ke dalamnya yang berisi api yg menyala. dahsyaat.. xterbyg oleh mata. tp Allah dah berfirman, kalau mereka bertaubat... nescaya Aku ampunkan.. see.. Allah yg Maha Berkuasa, Maha KAya.. nabi yg Maksum lg Terpuji pun maafkan orang lain.. okeh, saya teringin maafkan mereka... tapi untuk lupakannya saya xtau mampu ke tidak.. insyaAllah.i'll try my best.

saya sejak dlu,sekolah rendah pun. memang takdir kot.. saya mesti dan pasti akan jumpe org2 yg baik-baik. nape ye? sejak sekolah rendah kawan2 jenis yang pendiam, jenis skema sket2, jenis ok2 la, jns introvert???hihihi.. nk puji lebih2 kang ada yang xmandi.. hihihi.. tapi mmg sejak dlu mcm tu. kawan2 sy bukan bdk yg biasa buat masalah.. bukan budak ada rekod disiplin la senang cite.. saya trase hari ni skop sosial sy sgt terbatas..saya kurang bersosial.. sbb salu ngn bdkk baik even sy xde la baik sgt pn.. nilah takdir.. dan beberapa hari ni sangat terkesan dan terasa.. senang cite.. hati saya mmg terguris.. nk necrosis dah.. kalau hati tu liver.. mmg end stage liver ds dah.. kalau jantung tu hati.. mmg dah kena heart failure.. melampau2 ke??hihi.. xdela seteruk tu..insyaAllah.ketenangan hati pasti ada dgn zikrullah.. insyaAllah. tapi seriously, saya xpernah kot ada masalah ngan sape2.. sejak sek lgi, saya xsuke kacau hidup org.. dan orang lain jgn la kacau hidup sy.. +_+ . kalau nk jadi kawan saya.. nk 'ubat' saya xpe.. xkisah.. asalkan semua benda2 baik.. tapi kalau bnda jahat.. jauhi saya!! saya mahu bersembunyi dari kamu...xmahu dekati kamu.. pergi jauh2 benda jahat dari berlaku.. inni Akhofullah

so.. saya mahu ajak sesiapa pn supaya kembali insaf.kembali ke jalan yg lurus lagi benar.. insyaAllah. saya xtau sape.. sapa makan cili dia yang terasa pedasnya.. saya xkan marah sapa2.. marah tu antara sifat buruk manusia. nabi pun dah bersabda supaya jgn marah. kalau perhatikan kalau kita marah-marah ni.. secara xlangsung kita tengah pertontonkan manusia sekeliling kebodohan kita.. knp? sbb perumpaannya org sedang marah adalah orang yg tercabut akalnya. tu yg ade smpi bunuh org sbb marah je.. astaghfirullahal aziiim..tak nampak gelagat arab mesir bila marah?? sekecil2 benda pn nak marah..dan org malizi mmg akan kutuk2.. macam tu jgkla kalau nk pantulkan benda tu kat kita. kalau kita xkawal marah, nescaya org2 akan gelakkan kita. maaaluuuu.. semoga iman saya xselemah itu. kena berusaha menahan marah dan bersabr..

Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu, bahawasanya seseorang berkata kepada
Nabi SAW: “Berpesanlah kepada aku”. Nabi SAW bersabda: “Janganlah engkau
marah”.Orang tersebut mengulangi permintaannya hingga beberapa kali, sedang
Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah engkau marah”.

(Hadis RiwayatBukhari).

Dalam sebuah hadis yang lain yang bermaksud : Kalau kalian marah
duduklah,kalau tidak hilang juga maka bertidurlah“. -Hadis riwayat Abu
Dawud.

Dan satu lagi hadis berbunyi yang bermaksud : “Ajarilah (orang lain),
mudahkanlah jangan mempersulit masalah,kalau kalian marah,diamlah.

-Hadis Riwayat Ahmad.

Maka pendek kata, janganlah marah. kalau dan termarah juga,
duduklah, kalau tak hilang juga, berbaringlah. kalau masih membara, pergilah
padamkan dengan wudhuk. dan akhir sekali, kalau tak berjaya juga, diamlah.
diamlah. diamlah.anda mungkin akan mencarik-carik hati orang lain jika
sedang marah. anda mungkin akan menghenyak dan merobek-robek perasaannya dengan tikaman lidah anda. tolonglah diam


(dari nadiah Chem)

.

4 comments:

  1. huhu...tgh marahkah kawanku ini?? takut plak nk tgur..huuhu..

    pk 10x nk v komen..hee
    x dop gpo pun...nk tny mu 1 bndo jh..mu dapat ym ak dop?ak ym mu bnyk kali senyap jh...huhu..

    ReplyDelete
  2. dhah.. aku xtak dapat pape msg..
    aku tgu lame sangat2 dah ur pm.. +_+
    aku tgu mu balas sms kt hp pn takde.. isk3..

    mahu pesan buku sama kamu boley..?? ^_^
    windu kat dhah...

    ReplyDelete
  3. laa..ptt la..isk3..ingt mu x ingt kt ku dah..hhuu..

    gini..ak x leh janji bku tu ad ke dop..sbb ak kelik trus pas exam esoknye...leh g keda kecik je la dekat2 ni..kalu mu pese awa bule 5 ri tu leh la sbb ad islamic book fair..buku murah2 sgt..sapa x ckup dwet nk bli lg..huhu..tp klu ad senior nk g borong buku kt jakarta nati ak pese..tp x jnji r..bkpo x bli denu?

    ReplyDelete
  4. ish.. kalau la buku tu ado denu.. sudah ku beli la.. itukan buku khas dari indonesia sana buk..

    lagik murah bangat seyh.. hehehe..
    mahu!

    nak jugak as my besday present.. hihihi.. tp nanti sy byr jek.. cuma minta pertolongan sama kamu utk bawa n beli.. mahu jgk! :P

    ReplyDelete

^___^