رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Friday, June 5, 2009

sedentary life

hari ni hari cuti.. satu2nya hari cuti kami bdk2 alex.. saya sangat penat dan lesu dgn kehidupan yang xaktif hari ni.. berjalan sekadar dalam rumah. memerap dari balik dari ibrahimiah smlm sampaila hari ni.. dahsyat2.. nati xm lg dahsyat... nk turun bawah pn mst dah xberapa sangat.. hidup sedentary mcm ni manjadikan saya sakit.. perlu bersenam??yeh.. try sedaya upaya..rajin ke?

ma anta msg. hari2 dpt msg.mekasih sbb salu ingat sy..seronok bila hp berbunyi.. ^_^
smsnya berbunyi begini..

"adik, kami dalam perjalanan ke melawi, trg untuk family day dah.. "

hmm.. jeles sungguh! semoga semua ahli keluarga besar saya sedang bergembira.. semoga mak-sedara.. pak2 sedara.. anak2 sedara.. spupu2.. dua pupu.. tiga pupu ade ke?? hihi.. adik bradik saya.. dan semua2 lah bergembira bercuti di resort sane.. makan sedap2 jgn lupa org sini lak.. +_+ tengah bergelak ketawa jgn lupa saya jgk!

ni dah jadi aktiviti tahunan kami dah.. keluarga HAJI AWANG..semua hasil usaha cik Yah (bagus2)

ape tujuannya?(jwpn skema)
  1. mengerat silaturahim antara ahli keluarga
  2. berbincang masalah2 ahli.. abesla saya..!
  3. menyelesaikan masalah ahli dan follow up..
  4. mengutip yuran tahunan untuk beri bantuan pada yang tak mampu
  5. memberi ganjaran bagi pelajar2 cemerlang ahli
  6. salah satu hari perkumpulan besar keluarga dekat 100 orang kot kalu xsilap.. or xsmpi kalu xsmua pegi. :D
  7. makan beramai2
  8. bersukan. badan sihat otak cerdas
  9. aktivity kebudayaan dan persembahan untuk mengasah bakat2 ahli
  10. memberi masa berehat untuk ahli yang bekerja keras.. :D
  11. untuk melahirkan ahli yang xterlalu kedekut sebab kena kua duit.. :D

ehehe.. saya mengarut je tu! macam skema sgt je.. even sy xpegi. saya tau semua cite.. hihihi..ade tukar report segera.. jazakillah kakre sbb xpenah abaikan adk.. ^_^

semua org sekeliling saya bes2 je kehidupan diorg skrg ye?

  • aiman tgh cuti dan berbahagia kejap2 g sel, kejap2 blk klate.. kejap2 g umah kg sireh.. :P
  • linda tgh cuti kt rmh dan berpoya2...manfaatkan masa dgn sebaiknya! ^_-
  • dhah tgh struggle tp dah nk blk msia.. Rabbuna Yusahhil shbtku..
  • syikin tgh seronok bekerja part time sblm smbg study.. isk3..
  • kuage sy tgh seronok bercuti sama2... +_+
  • kawan baik sy tgh hepy ngn subj sport med yg sng 0_o

ish.. kita sebagai manusia ni.. xboleh sekali2 pandang ke bawah.. tgk org hidup senang lenang.. tapi kene tgk atas.. tgk org yang lg ssh kehidupan dia.. baru bermotivasi!! baik.. kawan2 ku semua.. perlu struggle..! sy sgt happy even hari ni hidup x aktif kt meja study.. tp matlamat sy tercapai utk bc beberapa perkara.. ALhamdulillah.. semoga Allah membimbing saya lebih byk lagi ke jalan2 yang membolehkan sy mencapai matlamat sy.. amiiin..

Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. 156. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa
musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”.” (QS Al
Baqarah : 155-156)

Maka apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan) maka kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain.” (QS Alam Nasrah : 7)

Sementara itu Rasulullah SAW bersabda:


اَلْمُؤْمِنُُ الْقَوِيُ خَيْرٌ وَ اَحَبُّ اِلى اللهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ الضَّعِيْفِ وَ فِى كُلِّ خَيْرٌ اِخْرِصْ عَلى مَا يَنْفَعُكَ وَاسْتَعِنْ بِاللهِ وَ لاَ تَعْجِرْ (رواه مسلم)
Artinya: “Mukmin yang kuat lebih bagus adn lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah, namun pada masing-masing ada kebaikannya. Bersemangatlah kamu mencapai sesuatu yang bermanfaat bagi kamu, mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu merasa tak berdaya …” (HR Muslim)

Orang yang gigih tidak akan berpangku tangan dan tidak suka bermalas-malasan sehingga ia akan merasa keberkahan hidup. Apabila setiap orang Islam memiliki sifat gigih, niscaya hidayah dan karunia Allah akan menaungi kita. Gigihlah dalam berusaha, Allah dan orang-orang yang beriman akan melihat pekerjaan kita, sehingga tidak akan ada usaha kita yang sia-sia.

Kemudian surat Alam Nashrah ayat 1-8 berikut ini. (lihat QS.Online di google)


Artinya: “1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?, 2. dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu, 3. yang memberatkan punggungmu? 4. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu, 5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, 6. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. 7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain, 8. dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap. “ (QS Alam Nasrah : 1-8)

saje mahu bagi ayat2 tasyjik tuk sahabat2 seperjuangan dan diri saya sendiri yang terkadang lemah dan longlai.. semoga ia firman2 Allah dan sabda2 nabi menjadikan kita lebih kuat!kuat3x! gigihlah sahabatku.. jgn byk main2 lagi..^_- perlu bersungguh2!! maafla kepada sesiapa yg saya kacau time2 saya rasa sgt2 penat+borink.. hehe.. hari ni kacau iman!! jom study physio yek iman.. bg Dr Yasmeen happy kat kita bila leh jawab soalan.. biiznillah.. jom2!!

4 comments:

  1. ahak..so sweet dpt kongsi rasa dan rahsia...kaco la iman lagi...hahaha...ohohoho..wat puding jagung bia jadi ek..jange lembik lottek..'wink' =))

    ReplyDelete
  2. amboi2..
    sape kata duk ulang alik kg sireh?
    huk2.
    x betoi, x betoi!!!!

    ReplyDelete
  3. to Nurul Iman:

    ahaa.. puding jgg saya tu wat hal.. tp saya wat yang kemudia jadik tau.. hehe

    ReplyDelete
  4. to Eman:

    hehe.. gurau jek la.. :P
    tak betoi ke??hihi

    ReplyDelete

^___^