رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Tuesday, June 2, 2009

jemputan kahwin.. mabRuk Alaikum...

Nabi saw bersabda;

“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara . Kerana kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya, nescaya akan beruntunglah kedua-dua tanganmu”

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

ukhti, anda dijemput ke majlis perkahwinan kami pada..

Kak Raudhah+suami (dah kahwin)






kak aisyah zamani+suami (june)

kakYah+suami(june)

kak Wa+suami (july)

aqilah Yusuf +suami (july)

dan ternyatalah sudah saya adalah golongan yang tidak mampu ke majlis perkahwinan mereka ssemua. sangatla sedih. terutamanya sahabat saya aqilah yusuf yang merupakan rakan sekelas dlu. ini perkahwinan kedua rakan sekelas saya dan keduanya dari mesir. ehehe.. budak mesir dah di cop kahwin awl..aaaa xtau!!kalau dulu, saya sering dijemput ke majlis rumah terbuka, kakak kawan kahwin, majlis akikah, majlis kesyukuran dsb.. tapi hari ini, sahabat saya sendiri menikah.. mabruk alaikum!!

ramai berkata, "eh buat apa kahwin awl?? muda lagi la.. lagipun usia muda macam tu mana mampu lagi nk pegang tanggungjawab. enjoy la dulu. apela kahwin awal2..."


attention:ini semua khas untuk kapel2 kat luar sana..!!!
!

firman Allah

“ Dan diantara tanda-tanda(kebesaran)Nya ilah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri,agar kamu cenderung dan berasa temteram kepadanya.Dan menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang”. (QS anRuum:21)

kalau tengok dengan mata hati, kenapa kita nak tuduh mereka ini xsabar dsb. Allah dah berfirman pn nabi pn dah bersabda. so mereka adalah insan2 bijak memilih jalan paling berkat untuk meneruskan kehidupan di dunia yang penuh fitnah ini. apa yang lebih mudah dan lebih bermakna daripada mencari yang halal dalam kehidupan??halaalan toyyiba. daripada kita duk berkapel, berkata-kata sayang, berjanji manis bak manisan di kedai, dan banyak lagi perkara yang memalukan dan merendahkan nilai iman dan akhlak jika berterusan. so saya memang galakkan sapa2 yang berkapel tu berkahwin secepaat yang mungkin. its better for u k..

kalau anda kata masih belum cukup ilmu? ilmu kalau nak cari, sampai bila pun xcukup.ilmu Allah itu sangat luas dan meliputi alam seluruhnya malah xcukup pn. berapa lama baru anda mahu dikatakan cukup ilmu? setahun? 3tahun atau bertahun2 belum tentu anda dikatakan cukup ilmu lagi..tapi, tuntutlah ilmu yang berterusan dan amalkan sedikit demi sedikit, anda pasti berjya!!

xcukup duit? kami muda dan masih belajr..
Lihatlah Allah memberi berita gembira berupa kecukupan kehidupan bagi pasangan yang berkahwin:

“Dan nikahkanlah orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak nikah di antara hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya, dan Allah Maha Luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui.” (An-Nur:32).

Nah, Allah telahpun memberi jaminan! Jaminan siapa yang lebih patut dipercayai??

Umar Al-Khattab, sahabat agung, pernah berkata sebagaimana dikutip dari al-Qurtubhi:

“Saya sangat takjub dan hairan dengan orang-orang yang tidak mahu menikah kerana takut miskin, dan tidak mahu mencari kekayaan melalui perkahwinan, padahal Allah telah menjaminnya.”

Nabi Muhammad s.a.w. juga memberi gambaran yang praktikal. Dalam sebuah riwayat dari Abu Hurairah r.a.:

“Makanan dua orang dapat mencukupi tiga orang, dan makanan tiga orang dapat mencukupi empat orang.” (HR Bukhori dan Muslim).

Tidak hairanlah Ibnu Mas’ud pernah berkata,

“Carilah kekayaan dan rezeki melalui pernikahan.”

saya macam budak2 lagi, perangai pun xbetul.. ^_^ haa.. masa ni lah untuk berubaha menjadi semakin matang dan belajar memikul tanggungjawab.. [saya masih kebudak-budakkan ke??]. bagi saya la.. seseorang yang sudah bersedia untuk berubah kearah yang lebih baik sudah selayknya berkahwin.

masa muda mahu enjoy??
ape.. ingat kalu kahwin pn xboleh enjoy ke? malah mungkin kehidupan akan lebih bermakna. xsemestinya dunia seisinya bawah tanggungjawab anda. masing2 boleh mainan peranan mungkin. itulah pentingnya memilih pasangan yang betul2 sesuai untuk anda.

erm, saya pn sudah xtau macam mana nk pertahankan sahabat2 saya. tapi banyak agi yang memang sah jalan yang mereka pilih adalah jalan yang terbaik. saya bila? ehehe.. wallahualam. jodohkn Allah dan tetapkan. dan Dia Maha Mengetahui bila hambaNya mampu. so saya akan terus menunggu... dia pun tgh tunggu saya di luh mahfuz sudah tercatat mungkin.. hihi,, mengarut lagi!! :D

Sari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda,

3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya
(Hadith riwayat Thabrani
)

dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur
.
Sabda baginda lagi: dari Anas ra, Rasullulah Al Ma’shum bersabda,

Barangsiapa mempunyai anak perempuan yang telah mencapai umur 12tahun,lalu ia tidak segerakan mengahwinkannya kemudian anak perempuan tersebut melakukan dosanya di tanggung oleh ayahnya". (Hadith riwayat Baihaqi
)

Jika kerisauan untuk menikah disebabkan faktor orang tua, berbincanglah dengan mereka penuh hikmah. Hati mereka milik Allah, dipegang Allah dan boleh dilunakkan oleh Allah dalam sekelip mata. Ianya menuntut doa, kesungguhan dan keberanian. Orang tua akan cair jua dengan kebaikan kerana merekalah insan yang paling inginkan kebaikan untuk seorang anak.

Percayalah! Jika terubat segala kerisauan dan tertanam kukuh sebuah keyakinan maka laksanakanlah khitbah (pertunangan) . Selama tempoh khitbah, berkongsilah apa yang dirasakan mustahak dan tidak terlalu kerap berhubung untuk menjaga kesucian ikatan. Tempoh itu sesungguhnya amat menguji. Pastikan ikatan itu terjaga dari kelalaian dan segala perbuatan yang menghampiri zina. Laksanakanlah ikatan dengan mana yang paling memudahkan lelaki.

Aisyah r.a. menjelaskan,

“Sesungguhnya di antara keberkatan wanita ialah kemudahan peminangannya dan kemudahan maharnya.” (HR. Ahmad).


Oh, kaum Hawa! Tidakkah kamu mahu menjadi wanita yang berkat? Oh, mudah kahwin itu rupanya jika ikut agama! Apa tunggu lagi wahai yang dah berpunya? Pilihlah untuk berkahwin. Takutlah pada Allah melebihi takutmu pada segala persoalan di benakmu. Yakinlah pada Allah. Berdoalah pada-Nya agar dipermudahkan nikah buatmu.

Wahai para pemuda, siapa yang mampu, berkahwinlah! Sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Siapa yang tidak mampu maka berpuasalah.” (HR Bukhori).

so apelagi?? jangan tunggu lama-lama.. nanti lama-lama.. dia diambil orang.. ^_^
mencari keberkatan hidup dan keredhaan ilahi itu paling utama.. semoga Allah permudahkan jalan bagi kalian.. saya doakan anda semua bahagia dunia dan akhirat.. biiznillah


Attention: ini untuk pasangan2 bercinta di luar sana. kalau xde lagi, xpyh cari pun kalu belum sedia ok. jgn relate bnda ni kt sy... xmahuu!!!


8 comments:

  1. salam...ehem2..
    'laju je tikah ni'..hehe...
    moge same2 kite dpt cari redha ilahi dan dipermudahkan urusan yg dipilih...
    buat sahabatku tikah...sessghnye datu faham sesangat isi hatimu...ngahahaha...doakan iman gak....

    ReplyDelete
  2. a'a...laju je dia.....
    hihihihihi....
    btul la, ramai je pk nk enjoy... xtau la plak klu2 pas kawen dh xleh enjoy... rasa cam lg best nk enjoy... kan tikah???

    ku doakn tikah serta kawan-kawan lain bahagia... y mana dh berpunya, tak yah tggu lama2... kwen je... pjuk mak pak klu diorg xbg...tp rasanya, mak pak bg je klu nk kawen, cma diri sndri je xnk kawen awl... nak enjoy la konon...

    klu tkut tersalah plh, mntalah ptnjuk ALLAH... kan tikah??

    ReplyDelete
  3. to iman:

    ahaa.. mahukah kamu menjadi wanita plg berkat??hehe..takdelah..

    jom sama2 doa la iman. jodohkan dah tetap. ish!! ape lak ngate saya.. xaci btl..
    saya ckp sal kwn sy.. :D

    ssghnya Allah Maha Mengetahui bila masanya kiita mampu.. masa tu mestila dah sampai seru.. keep waiting ok..

    insyaAllah semua akan jadi baik2 belaka..biiznillah

    ReplyDelete
  4. to anonymous:

    hmmm sbnrnya xde kot akan jadi salah pilih.. kalau tersalah berkenalan tu mungkin la kot.. tp akhirnya Allah pasti akan temukan kia dgn yg mmg dh dietapkan utk kita jgk.. tu kn janji ALlah.. janji Allah pasti berlaku!! tu yg jadi ramai2 kapel.. tup2.. putus jgk..hmmm.. check blk.. istikharah byk2..

    nk kawin pn.. bkn leh kawin trus tau.. kne pikir dari A-Z. especially laki nk jg ank dara org. besar tau tgjwb die. silap2 kne tanggung dosa isteri.. dan hidup mesti ada matlamat yg jelas jgk.. tp plg utama perlu ditekankan.. carilah keredhaan Allah.. pasti semua akan jadi ok2.. biiznillah.. perempuan lak still kena pikir byk benda.. xsemua benda mudah. tapi xsemua benda pyh.. semua bergantung pada diri anda!!

    ReplyDelete
  5. salam,
    holoh5x kak tiqah......~
    heheheh
    kak tiqah ckp mcm org yg dah kawen jek..
    hehhe.k tiqah dah matang dah.tunggu mase je.
    kak tiqah doa utk ore gak.kt doakan k tiqah.insya Allah.

    migha

    ReplyDelete
  6. hahaha..kak tkah..terasa plak..waa...hahaha,anyway kita hanya mampu merancang tapi perancangan Allah malah jauh lebih hebat kn?hehe..tp happiness not due to a certain circumstances like kahwin ke@ape2 aje lah but happiness comes from making out of the most circumstances we are in..xpe kak tkah,semoga kak tkah kahwin awal..kahwin awal tau~jgn lupe jemput..hehe

    ReplyDelete
  7. to migha:

    wassalam wbt..

    ehehe..tuhla..diri sndiri xkawen suruh org pula an.. isk3.. nk wat amar ma'ruf pn xjadi kalu diri sndiri xbtl lg.. check blk diri sndiri!!insyaAllah

    dah matang ek migha?? insyaAllah nk jadi lebih matang lg..

    ReplyDelete
  8. to Aznieda:

    hmmm.. sbnrnye semua ni has ditujukan untuk awk.. ngehehe.. gurau je. tpi sape makan cili dia trase pedas nye.. hihi.. mengarut je!!

    az.. i'll pray for u a lot k!!

    ReplyDelete

^___^