رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Saturday, February 2, 2013

bercerita tentang lesen mesir..

tiba2 teringat tentang macam mana saya mendapat lesen kereta di mesir bila harini chat dgn azie psl memandu2 ni.. hehe

julai 2009 saya mengambil keputusan nak ambil lesen kereta.. disebabkan memang perangai jenis bila nak just buat.. saya telah ambil keputusan untuk belajar n ambil lesen kereta sorg2 wpon org len xnk... saya mendapat no kontek ustaz sofi dari rakan yg pernah juga berurusan dengan beliau.. alhamdulillah semua ok dan berjalan lancar dalam segala perbincangan sblm mengambil lesen.. ustz pulak jenis slamber n saya bukanlah jenis penyegan or nk malu lebih2 klo nk berurusan.. mujurlah..

lepas tamatnya final xm tahun 3.. saya ke cairo.. xmampu ingat saya ke cairo seorg atau berteman sbb rasanya masa tu semua beg2 utk dibawa blk ke msia sudah dibawa.. larat ke? maybe sy ke cairo dgn rakan yg nk blk msia kot..hehe.. WA

setibanya di cairo saya ke rumah kelantan dan menumpang tidur di sana.. kebetulan rupanya ada seorg lagi akhawat university cairo yg turut nk ambil lesen, fatin hanira.. Alhamdulillah Allah hantarkan seorg teman.. so xde la berdua je dgn ust.. di situlah saya berkenalan dgn fatin, kakza n semua yg berada di kkl n semakin rapat dgn akak2 di rumah kltn.. alhamdulillah.. bertambah sahabat masa tu..

setiap hari kami habiskan dalam 3-4jam sehari utk belajar kereta.. saya pada masa tu dh pandai kawal stereng sket2 sbb penah blaja dgn abg tapi kereta manual.. tp di mesir blaja auto! yahooo! jadi sangat la senang sbnrnya nk blaja kereta kat mesir ni.. kereta auto.. ustaz bawak belajar kt hayyu asyir rasanya.. kitaorg main pusing2 kawasan sama je.. blaja parking sket2.. tp mmg parking skills sy sgt2 terukk..

lepas belajar dlm 4-5 hari saya dah boleh ambil test.. tp sblm tu mmg saya disuruh hafal sume simbol2 jalanraya dalam bahasa arab..siap buat nota lagi..hihihi..  masa tu mmmg smgt nk lesen.. haha


sampai hari nk test JPJ mesir tu.. mula2 g register.. then dia panggil utk ujian lisan simbol jalan raya tu.. then dia suruh kita pandu kereta... yg bestnya boleh pandu kereta auto kita tu.. n sbb ust kate klo takot nk tekan minyak xyah tekan.. hanya pusing xsampai 1km atas trek bentuk S.. saya pass!!!! yeay!!!!! percaya x.. saya lgsg xtekan minyak.. hahahahah.. then tunggu skejap je lesen yg valid utk 10 tahun siap.. yeay! alhamdulillah.. international license tau... tp useless je bkn blh bwk kt mesir pn..hehe

yuran buat lesen pn sangat murah actually dalam Le300-400 @ rm200++ 

tapi sbnrnya lesen saya ni mcm lesen terbang..hahaha.. blk msia abg excited jgk dgr sy dh dpt lesen dia beri keizinan utk pandu kereta kedua dia.. tapi alamak.. sbnrnya senyap2 saya sudah 2kali langgar keta org tp org tu tahu n 1 kali langgar tiang.. OMG!!! ok wat rileks lg... then satu hari tu abg perasan lampu depan pecah.. oh my goodness.. lps tu dh xbawak keta T______T wpon abg xmarah takooot da.. hahaha

oh btw lesen mesir tu kena terjemah dlu.. saya buat kt embassy mesir kt jalan ampang siap dalam beberapa hari n kne byr brape tah.. still sgt murah berbanding lesen kt msia.. then kne pi JPJ utk dptkn lesen P malaysia.. :))))) oh so happy..

tp lepas kes kne tegur lampu keta pecah tuuu... dekat 3 thn xbawak.. hahaha.. fortunately.. skrg dah berani bawak dek kena paksa ngn en suami.. ada ke dia siap majuk klo kita xnk bawak??? then siap membebel mcm2.. "kate nk keje.. nk drive pn takut mcm mna nk kje?? " "klo drive pn dah stress mcm mne nk manage stress kerja???" " abg dah sediakan semuanya laaa utk ayg .. blablabla... " motifnya nak saya berani memandu jeee..hahaha..

so sbnrnya baru minggu ni je.. lps hubby balek cite kat die.. " hari ni rasa confident gile bawak keta.. jalan sempit pn berani bawak n boleh parking dgn baik.. dah reti dah nk guna cermin sisi.. n so on..yeay! " so boleyla gi memana dgn senang hati dan yakin.. alhamdulillah.. stakat pemanduan terbaru ni langsung xbuat calar pn.. so mmg dh btul2 layak la kn lesen penuh wpon sbnrnya lesen tu penuh sejak thn 2011.. hehe 

tq abg sbb membebel n merajuk n salu paksa saya drive.. :-P

memory bawak keta ni byk jgk.. teringat masa mula2 balek mesir 17 ogos suami datang epot jemput dgn keta baru.. tapi dlm keta tu dia kata.. "abg nk ambik keta kancil kt umah mak.. ayg drive myvi" ... punye la terkejuuuut! tgh mlm kot.. nk sy drive lps beberapa thn xdrive.. klo ckp xnk dia ckp la ayt sposen.. then senyap je la kita dan akur dgn keadaan terdesak tu.. tp yg kelakarnya masa berhenti kt shell tu xtahu la sy pegi pusing2 wiper dpn blkg sbb xtau sbnrnya camane nk guna n stopkan bnda tu.. hahaha.. ada la bdk2 laki yg parking sblh tu cam takot tgk keadaan saya yg xterurus dlm kereta menjauhkn kereta dia..hahahaha.. then suami dtg selamatkn n alhamdulillah selamat jgk tiba di sentul.. syukurlah wpon rasa nk menangis..

situasi cemas kedua masa kami balek dari kenduri di kajang tapi sbnrnya suami keje kol 3ptg shift kedua.. masa tu mmg naik anginla masa dah xde tapi dia still nk gi giant.. ok fine.. mkn2 sane seronok la plk kn.. semua benda ada tapi on the way blk kl jalan sesak sangat2.. masa tu jam dah 2.30 tp jem dia cam xjalan byk sgt.. n kebtln dh dkt dgn hkl.. pastu org tu dpt idea " tinggalkn abg kt hkl, ayg blk sndiri n nti bawakkan cop abg.. n kol 11mlm dtg ambik abg... whaaaaaaaaaaat????? senyap je masa tu.. tp daalam hati tuhan je tahu kaaan.. tp dgn hati yg redha terima je la dugaan tu kn.. masa tu tangan n kaki sejuk n ketar2.. bygkaaann kl tgh jem sgt2!! tp alhamdulillah manage jgk utk drive n pandu blk dgn selamat.. kepercayaan suami tu berbaloi la.. byk kali gk dia kol sbb risaukan saya tp langsung xangkat sbb marah kne paksa.. haha..sampai rumah nangis2... lps solat n tenang trus ambik kunci kereta n drive blk k hkl htr cop suami... actually pengalaman2 terpaksa ni la byk mengajar utk jadi pemandu yg makin baik dari sehari ke sehari... kne byk berterima kasih dgn en suami sbb dia byk mengajar n memaksa saya supaya memandu.. hehehe.. alhamdulillah :))

so kepada sesiapa yg nk pandai memandu..paksa diri.. drive je slow2.. gudluck!

No comments:

Post a Comment

^___^