رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Thursday, March 11, 2010


asyhadu an lailaha illa Allah

wa asyhadu anna muhammadan rasulullah

bismillahirrahmanirrahim

Seorang lelaki datang berjumpa Rasulullah s.a.w lalu bertanya:

Ya Rasulullah! Adakah perlu aku ikat unta aku lalu aku bertawakal, atau aku lepaskannya lalu aku bertawakal?

Rasulullah s.a.w menjawab: Ikatlah unta engkau dan bertawakallah.

***

alhamdulillah segala puji dan puja hanya dan hanya sahaja layak buat allah..

alhamdulillah Allah masih menghidupkan kita dalam 2 ni’matNya yang paling agung: iman dan islam

indahnya dan bermaknanya hidup manusia itu ialah apabila dia merasakan dirinya bertuhan.

berbezanya jiwa muslim dan kafir ialah

jiwa yang tidak bertuhan sentiasa resah gelisah..gundah gulana..takut..risau..bimbang..tidak aman…tidak tenteram..lemah..dan tak berdaya

bimbang hilang atau pergi segala apa yang dicintai dari dunia..melatah bila bencana tiba..marah bila musibah melanda

jiwa yang mu’min pula..

bagaimana?

***

dalam Kitabullah, Al-quran.. Allah ada menceritakan tentang nabi Hud yang menyeru kaumnya supaya beriman kepada Allah dan berhenti dari mensyirikkan Allah.

Nabi Hud mengingatkan tentang azab Allah yang sangat pedih jika mereka terus mengingkari.

Namun kaum yang degil itu terus menerus menolak seruan nabi hud..bahkan mengatakan nabi Hud GILA dan mengancam nabi hud dengan pelbagai ancaman

nabi hud dengan tenang dan rilek berkata:

“sesungguhnya aku bersaksi kepada Allah dan aku bersaksi bahawa aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (allah) dengan yang lain (selain dari allah), maka lakukanlah semua tipu-daya mu terhadapku dan jangan kamu tunda lagi”

Hud 54-55

Aku bertawakal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kalian juga. Tiada sesuatupun makhluk bergerak, melainkan Dia memegang ubun2nya (Maksudnya: menguasai sepenuhnya). Sesungguhnya Tuhanku itu di atas jalan yang lurus (Maksudnya: selalu berbuat adil)

Hud:56

“maka jika kamu berpaling, maka sungguh aku telah menyampaikan kepadamu apa yang menjadi tugasku sebagai rasul kepadamu. Dan tuhanku akan mengganti kamu dengan kaum yang lain, sedang kamu tidak dapat mendatangkan mudarat kepadanya walau sedikit pun. sesungguhnya Tuhanku Maha Pemelihara segala sesuatu”

hud:57

inilah sedutan sedikit sebanyak dari ‘Movie ringkas’ dalam Al quran dalam surah Hud

bagaimanakah nabi hud boleh sebegitu yakin dan berani?

kerana jiwanya beriman..jiwanya percaya dia ada Tuhannya..dan Tuhannya sahajalah yang berkuasa memeliharanya dari tipu daya kaumnya..

nabi hud percaya..setelah dia berusaha menyeru kaumnya..allah yang akan menentukan natijah atau keputusannya mengikut qada’ dan qadarNya..

apa ending kisah ini..diceritakan dalam ayat seterusnya

kaum yang kufur itu benar2 allah azab..dan kaum yang beriman benar2 allah pelihara..sungguh allah benar2 bersama dengan al-Haq

inilah bukti..jiwa mu’min

No comments:

Post a Comment

^___^