رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Monday, August 31, 2009

suatu waktu~

percutian musim panas kali ini saya masih lagi pulang ke malaysia.. dan rutin ini akan berulang dari tahun ke tahun dan tidak mungkin lagi untuk diubah mungkin.. cita-cita untuk stay summer tidak mungkin lagi terlaksana.. xpe.. pasti ada hikmahnya mungkin.. mungkin ada sesuatu yang lebih hebat yang Allah telah rancangkan sedang saya tidak mengetahui..

apa yang mampu saya perkatakan disini.. saya langsung tidak sibuk sebenarnya. saya tidak habiskan cuti kali ini berprogram mahupun melancong.. saya tidak ke mana2.. tapi masa saya 100% bersama keluarga tercinta.. ^_^ masa yang mungkin tidak akan kembali lagi ini akan diperuntukkan sebaik2 nya.. jadi inilah jawapan untuk kwn2 sy yg bertanya 'knp x update blog lg??' hihihi

sepanjang kehidupan saya di rumah bersama famili.. saya banyak perhatikan bagaiamana cara kehidupan masing2 iaitu abg2 n kakak2 saya yang lebih lama hidup dan berdikari.. berbeza kehidupan kami ialah.. saya bujang dna mereka sudah berkeluarga.. saya masih belajar dan mereka sudah bekerja..

bermakna.. merekalah gambaran kehidupan masa depan saya.. ape yg berbeza cumalah mungkin saya bakal menghadapi kehidupan yang MAHA SIBUK ... kehidupan yang sangat memerlukan tahap daya tahan mental dan fizikal yang sangat TINGGI. bayangkan kerja tanpa rehat 36 jam.. bila blk perlu hadapi rengekan ank2... tanggungjawab pada suami tercinta.. dan byk lg.. Allah Yuqowwik.. biiznillah.. tu lmbt lg..

apa yg saya nk crite bkn psl kerja, menangani stress, menghadapi kesibukan atau ape2 je yg berkaitan.. tp apa yg menjadikan saya berfikir panjang hanyalah.. bagaimanakah saya sebagai seorang HAMBA yg Hina di sisi ALLah 3 tahun akan dtg dan seterusnya?

3 tahun akan datang.. saya mungkin sudah bergelar seorang doktor HO, seorang anak, seorang adik, seorang isteri, seorang ibu dan segala pangkat sudah saya pikul mungkin di saat itu.. mungkin semua org boleh bayangkan kesibukan seorg wanita ketika tue.. mungkinkah lagi saya mampu beramal dengan sempurna?? mungkinkah amal kita yang sedang sibuk tu semakin bertambah atau semakin berkurang dengan bertambahnya tanggungjawab yang dipikul?? Wallahualam..

jadi points nya di sini..

saya yakin sahabat2 saya.. kebanyakkannya masih bergelar seorang pelajar.. anak dara @ teruna... kita punyai begitu banyak masa.. betul x??nak2 time cuti gini.. so sama2 kita usahakan supaya masa yang ada kita manfaatkan sebaiknya.. apa yg paling jauh?? masa lalu yg telah ditinggalkan yg tidak akan diputarkan kembali utk kita..

mari kita usahakan gunakan bulan ramadhan yg penuh berkat lagi mulia ini dengan cuba beramal sebaiknya dgn bertadarus al quran dan khatam sekurang2nya sekali, bersolat terawih, bersedekh walaupun dengan senyum, berqiyamullail, solat2 sunat spt dhuha, berzikir dna bertahmid.. dan mcm2 lagi amalan bulan ramadhan.. syaitan dah diikat.. yg ada hanyalah nafsu.. dan manusia yang mengikut hawa nafsunya adalah lebih teruk dari syaitan.. astgahfirullahal azhiiiim.. byk btul ikt hawa nafsu kn??? wallahualam...

masa lapang banyak?? mari kita dengar ape kata imam as-syafie:

Imam Asy-Syafi’e pernah berkata: “Aku pernah bersahabat dengan kaum sufi. Aku tidak memetik manfaat dari mereka kecuali dua ungkapan bijak. Pertama berbunyi; ‘Waktu adalah pedang, jika engkau tidak dapat mematahkannya, ia akan memenggalmu’. Kemudian menyebutkan ungkapan lain; ‘Dan nafsumu, jika engkau tidak membuatnya sibuk dengan kebenaran, ia akan menyibukkanmu dengan kebatilan.”

selamat berpuasa dalam menahan lapar dna dahaga.. jiwa serta raga.. ^_- biiznillah.. semoga ALlah menguatkan diri kita dalam menahan hawa nafsu yg seringklai menguji diri mungkin.. selamat berusaha wahai mujahideeen

p/s: saya daha dapat anak sedara ke 13.. seorang mujahidah!! tp kena tahan icu sbb xnangis.. doakan kakak sy n si dara yg bakal menceriakan keluarga 5 beranak ini.. :) skrg sdgr menunggu kelahiran ke 14.. semoga kamu slmt dilahirkan.. :) allahumma amiiin...

No comments:

Post a Comment

^___^