رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi- al A'raf ayat 23.

Friday, February 25, 2011

roti canai



  • 1/2 kg tepung gandum
  • 1 sudu garam
  • 2 sudu gula
  • 1 gelas air suam (lebih kurang 450 gm)
  • 1 biji telur ayam
  • 2 sudu susu pekat
  • 2 sudu marjerin

Cara-cara

  1. Masukan tepung gandum ke dalam bekas adunan, biar besar sedikit mudah untuk meng-uli adunan. (
  2. Masukan garam, gula dan air dibancuh sekali
  3. susu pekat, telur dan tepung serta marjerin digaul rata.. tambah air kedalam adunan yang telah rata..
  4. Gaulkan kesemua bahan hingga menjadi satu biji doh
  5. Bila sudah lembut dan licin bolehlah dibentuk menjadi doh-doh kecil lebih kurang 12 biji doh dengan ukuran besar yang sama.
  6. Kemudian lumurkan tiap-tiap satu doh dengan marjerin dan atur dalam bekas, tutup bekas dengan plastik dan biarkan selama 1 jam hingga 2 jam atau pun lebih. saya wat semalaman
  7. Tips-Tips Teknik Menebar Roti Canai. - Kedua-dua belah tangan disapukan dengan minyak, doh yang dihasilkan kemudiannya dileperkan dengan tapak tangan di atas meja yang licin dan berminyak. Doh yang telah dileperkan, dengan tangan kiri memegang di sebelah atas doh sementara tangan kanan memegang bahagian bawah doh dan kemudian tebar hingga besar. Setelah ditebar, dilipat empat segi atau bulat dan diketepi seketika apabila hendak dimasak leperkan dengan jari untuk di masak. Kemudian masak di atas kuali leper sehingga masak.
ma puji kate anak dia pandai da wat roti canai,... hek3.. xsangka gak tiba2 boleh wat.. boley tebar roti.. beees bila berjaya..! hooyeh.. :))


No comments:

Post a Comment

^___^